Opmerkelijk

Nederlanders gestrand op 'tussenstop' Montenegro: 'Ongedierte, schimmel, het is verschrikkelijk'

Een groep van 189 Nederlanders is woedend omdat ze zijn gestrand in het ‘snikhete’ Montenegro. De reizigers zouden er een tussenstop maken op het vliegveld, maar moeten nu al meer dan een dag verblijven in het land.

Dinsdagochtend kwamen de vakantiegangers vanuit Noord-Macedonië aan op het vliegveld in Tivat voor een korte tussenstop richting Nederland. De vlucht werd echter geannuleerd vanwege een defect aan het vliegtuig.

Schimmel en ongedierte in hotel

Dat is echter niet wat de reizigers boos maakt. Hun reisorganisatie TUI regelde een hotel om de nacht door te brengen. “Het hotel was te ranzig voor woorden”, vertelt vakantieganger Nancy Dwars aan Hart van Nederland. “Het hotel zat vol ongedierte, schimmels en losliggende elektriciteitskabels. Ook het eten was er verschrikkelijk.”

Na een oncomfortabel verblijf in het hotel zouden de Nederlanders woensdagmiddag dan toch vertrekken naar Eindhoven Airport. Toen de groep na een busreis van twee uur op het vliegveld in Tivat aankwam, bleek de nieuwe vlucht ook geannuleerd.

Als klap op de vuurpijl werden de geërgerde vakantiegangers door TUI verzocht terug te keren naar hetzelfde hotel waar ze vandaan kwamen.

Snikheet in Montenegro

Voor Nancy en haar medereizigers was de maat vol en ze kwamen dan ook in opstand. “Alle vakantiegangers, op een zwanger stel na, stapten uit de bus en weigerden terug te rijden naar het hotel.”

Door hun actie belandde de grote groep in de volle Montenegrijnse zon. “Het is verschrikkelijk, kleine kinderen staan in de hitte en moeten huilen”, zegt Nancy. “Het is 34 graden en er is weinig schaduw. Er is ook een man bij die vandaag een chemokuur had moeten starten.”

‘Geen andere optie’

Een woordvoerder van TUI laat aan Hart van Nederland weten dat door het hoogseizoen een zeer beperkte beschikbaarheid van hotelkamers is in de omgeving. “Hotel Grand was de enige optie waar de hele groep op zo’n korte termijn kon worden ondergebracht.”

Over de klachten over het hotel zegt de reisorganisatie: “Helaas bleek het niet mogelijk om voor de hele groep alternatieven te vinden op een acceptabele afstand van de luchthaven.”

Vanwege de erbarmelijke omstandigheden heeft een deel van de vakantievierders woensdag zelf een nieuwe accommodatie geboekt. “Wij hebben onze reizigers de mogelijkheid geboden om op kosten van TUI zelf een ander hotel te regelen. Een deel van de passagiers heeft hiervan gebruik gemaakt.”

Volgens TUI wordt donderdag een ander toestel naar Montenegro gevlogen om de gestrande Nederlanders op te pikken.