Weer & Verkeer

Snelheid op rijkswegen omlaag betekent goede zaken voor Jacques

Het is nog niet duidelijk wat het kabinet echt wil met de snelheden op rijkswegen. Maar Jacques Goddijn, directeur van HR Groep, staat al op de banken. Zijn bedrijf maakt verkeersborden, ook die met de snelheid erop langs de rijkswegen.

Donderdag werd bekend dat het kabinet de maximumsnelheid op snelwegen en provinciale wegen met spoed wil verlagen. Het is een van de beoogde maatregelen waarmee de stikstofuitstoot teruggebracht moet worden. Maar veel is nog onduidelijk. Het is niet bekend waar de snelheid omlaag gaat en wanneer is ook niet duidelijk. Desondanks was Jacques Goddijn blij toen het bericht las: “Geweldig, ik ben er heel enthousiast over. Ik dacht: er is werk aan de winkel.”

Flinke klus

HR Groep maakt ongeveer 70 procent van alle verkeersborden in Nederland. Directeur Goddijn heeft in de database gekeken. “Er zijn er ongeveer 1500 borden waar nu al 100 op staat. Er zijn er 1000 waar 120 op staat en zo’n 500 waar 130 op staat.” Stel dat alles wordt aangepast naar 100 kilometer per uur, dan gaat het dus om 1500 borden die vervangen moeten worden. En daar blijft het volgens Goddijn niet bij: “Er moeten ook nog alle hectometer-bordjes vervangen worden waar 120 of 130 op staat.”

Lees ook: Kabinet wil maximumsnelheid snel verlagen om huizen te kunnen bouwen

“We kunnen 500 honderd borden per dag produceren. Dus dat gaat nog wel. Met dat deel van de klus zijn we binnen een week wel klaar. Maar dan het plaatsen. Dat is een heel intensief traject met in deelgebieden aanvragen van vergunningen. En dan kun je uiteindelijk per dag een bord of 20 a 30 vervangen.” Goddijn verwacht dat zijn bedrijf zeker een maand nodig heeft om de klus te klaren.

Veel ervaring maar nog niets gehoord

Goddijn heeft nog niet gehoord van de minister. Maar zijn bedrijf kan de klus aan. Dat hebben ze eerder bewezen. Zeven jaar geleden kreeg HR Groep een flinke opdracht. “In 2012 was het invoeren van 130 een last minute actie. Toen hebben we in de eerste week van augustus de opdracht gekregen en op 1 september moest het klaar zijn.” Toen is het volgens Goddijn ook gelukt.