112

Een jeep 'winnen' op Facebook: veel Nederlanders mogelijk slachtoffer van oplichting

Op Facebook gaat al een paar dagen een ‘winactie’ rond waarbij je een Jeep kunt winnen. Om kans te maken moet je even het bericht delen en je registreren. Het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook, waarschuwt de Belgische politie.

Het Facebook-bericht van ‘Freebie Centraal’ wordt de afgelopen dagen veel gedeeld door Nederlanders en Belgen. Inmiddels zijn er meer dan 200.000 vind-ik-leuks en opmerkingen geplaatst bij het bericht. Ook is de winactie ruim 118.000 keer gedeeld.

Volgens de ‘organisatoren’ kon een “eerdere winnaar de prijs niet in ontvangst nemen omdat hij uit Griekenland komt in plaats van uit Nederland of België”. Daarom wordt de Jeep nu opnieuw ‘verloot’.

Oplichting met persoonsgegevens

Bij de ‘registratie’ om kans te maken op de Jeep loop je als nietsvermoedende facebooker vervolgens in de val. Er worden talloze persoonsgegevens gevraagd waar de oplichters mee aan de haal kunnen gaan. De Belgische politie laat op Facebook weten dat er binnen een week al 25.000 Belgen slachtoffer zijn geworden.

Ook in Nederland zijn er mogelijk veel gedupeerden. Hoeveel mensen er in ons land door de actie zijn opgelicht zijn, is niet duidelijk. De Fraudehelpdesk kon zondag nog geen aantallen geven.

Lees ook: Steeds vaker oplichting via Whatsapp: hier moet je op letten

De Belgische politie raadt iedereen die zijn gegevens heeft ingevuld aan om “spoedig zijn wachtwoorden aan te passen en creditcardtransacties te controleren”.

Tekst gaat verder het Facebook-bericht

Andere Jeep op foto’s

Dat de winactie niet helemaal in de haak is, kan een oplettende facebooker makkelijk zien. Zo worden er meerdere foto’s van de te winnen Jeep getoond, maar zijn er verschillende modellen te zien. Bovendien blijken de afbeeldingen van een autodealer uit Canada te komen.

Ondertussen stuurt de registratieknop op Facebook gebruikers steeds door naar verschillende websites die soms ook malware bevatten. Zo linkte de knop zondagochtend naar een nep-enquête van Samsung over een smartphone. Later was dit een YouTube-video van Autovisie waarin een Jeep Wrangler getest wordt.

Wie er achter de ‘winactie’ zitten is niet duidelijk.