Politiek

‘Rekeningrijden moet vanaf 2024 voor iedereen gelden’

Volgens de Mobiliteitsalliantie moet het rekeningrijden opnieuw worden behandeld binnen het kabinet. De Mobiliteitsalliantie is een samenwerkingsverband van 24 organisaties dat zich bezighoudt met transport en vervoer. Het doel is om automobilisten te laten betalen voor het aantal gereden kilometers, zodat het gebruik van auto’s en vrachtwagens vanaf 2024 aanzienlijk wordt verminderd.

Onder meer ANWB, NS en de RAI Vereniging zijn als organisatie betrokken bij de Mobiliteitsalliantie. De organisaties hebben nu een zogenoemd Deltaplan samengesteld dat woensdag aan het kabinet zal worden gegeven. Op dit moment kan het kabinet nog niet het rekeningrijden invoeren. Dit omdat nu is vastgelegd dat tijdens de regeerperiode van Rutte-III geen kilometerheffing komt op personenauto’s.

Voorzitter van de RAI Vereniging Steven van Eijck liet dinsdag in De Telegraaf weten dat het kabinet actie moet ondernemen. ”We zijn unaniem. Het volgende kabinet moet spijkers met koppen slaan om rekeningrijden concreet te maken”.

‘Kritisch naar plan kijken’

Reizigersorganisatie Rover is bij ook bij de Mobiliteitsalliantie betrokken. Chris Vonk van Rover vindt het rekeningrijden een goed idee, maar is van mening dat er kritisch naar het plan vanuit de moet worden gekeken. ”Voordat we met rekeningrijden kunnen beginnen, moet het plan eerst goed geïntegreerd worden binnen de alliantie. Alle 24 betrokken organisaties hebben wisselende belangen en daarom moet er eerst een goed akkoord liggen voordat we ermee aan de slag gaan”.

Op dit moment zijn het CDA en de VVD nog tegen de invoering van het rekeningrijden. Beide partijen vinden dat mensen op kosten worden gejaagd dankzij een dergelijke kilometerheffing. De discussie over rekeningrijden is al vanaf het begin van deze eeuw een terugkerend thema, maar de betrokken partijen werden het telkens maar niet eens over hoe het moet worden ingevoerd.