Volg Hart van Nederland
Nu toch echt een einde aan Spongebob, Dora en K3 op ongezonde producten

Nu toch echt een einde aan Spongebob, Dora en K3 op ongezonde producten

nieuws

1 feb 2019, 21:13

Link gekopieerd

Er komt nu toch echt een einde aan Spongebob, Dora, K3 en andere kinderidolen op verpakkingen van ongezonde producten. Die afbeeldingen mogen helemaal niet meer worden gebruikt als ze zijn gericht op kinderen tot zeven jaar. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen is namelijk vanaf 1 februari aangescherpt. Bedrijven hebben uiterlijk zeventien maanden de tijd om de aanpassing door te voeren. Dat staat op de sites van de Reclame Code Commissie en van de FNLI (levensmiddelenindustrie).

Ingeperkt De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de Nederlandse Reclame Code. Die gaat over onder meer reclame voor cosmetische ingrepen, reisaanbiedingen, maar ook over kindermarketing. Het gebruik van kinderidolen is al jaren beperkt in reclame op tv, print, op scholen, bij sportevenementen en online. Maar idolen waren nog wel te zien op verpakkingen en ander reclamemateriaal. Dat wordt nu dus ingeperkt. Gezondheidsorganisaties maar ook ouders vinden al jaren dat kinderen met leuke verpakkinkjes te veel worden verleid om ongezonde producten te eten. De FNLI kondigde al vorig jaar aan daar iets aan te gaan doen.

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.