Politiek

Nieuwe informatie over neerhalen MH17: wat weten we tot nu toe?

Het internationale Joint Investigation Team (JIT) presenteert woensdag de nieuwste bevindingen in het strafrechtelijk onderzoek naar het neerhalen van de MH17.

Vermoedelijk maakt het JIT op de persconferentie bekend wie er verantwoordelijk wordt gehouden voor het neerhalen van het toestel en heeft het OM een vervolgingsbeslissing genomen tegen een aantal MH17-verdachten.

Lees ook: Minister: ‘Aanwijzen MH17-verdachten is belangrijk’

Ook onderzoekerscollectief Bellingcat komt volgende week met een rapport van honderd pagina’s. In dit rapport gaat Bellingcat gedetailleerd in op de afgeluisterde telefoongesprekken ten tijde van de aanslag op het toestel.

Wat weten we nu van MH17?

  • Op 17 juli 2014 stortte in het oosten van Oekraine een Boeing 777 van Malaysia Airlines met vluchtnummer MH17 neer. Het vliegtuig was onderweg van Amsterdam naar het Maleisische Kuala Lumpur. Alle 298 inzittenden kwamen om het leven, onder wie 196 Nederlanders.
  • Op het moment van de crash leverden pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger een gewapende strijd in het oosten van Oekraïne. Een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder British Airways en Air France, ontweek daarom het luchtruim boven het gebied.
  • De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzocht de oorzaak van de ramp en concludeerde dat het vliegtuig op ongeveer 10 kilometer hoogte was neergehaald door een luchtdoelraket van het type BUK.
  • De drie betrokken partijen bij het conflict (Oekraïne, Rusland en pro-Russische separatisten) ontkenden elke betrokkenheid bij de vliegramp. Dat het een vergissing betrof, wordt tot op de dag van vandaag niet uitgesloten.
  • Het internationale onderzoeksteam JIT maakte op 24 mei 2018 bekend dat de raket afkomstig was van de 53ste brigade van het Russische leger in Koersk. Nederland stelde Rusland aansprakelijk voor zijn aandeel in de ramp. Woordvoerders van het Kremlin verwierpen het onderzoek en ontkennen elke betrokkenheid. Rusland kwam zelf met verschillende theorieën op de proppen, die gemeenschappelijk hebben dat ze niks met de crash te ramp te maken hebben.