Misdaad

Online veiligheid? 'Mensen vinden cyberveiligheid complex'

Steeds meer mensen weten wat phishing mails en malware zijn. Toch vallen Nederlanders nog steeds bij bosjes ten prooi aan cybercriminelen. Ze weten best hoe belangrijk je online identiteit is, maar doen er weinig aan om zich te beschermen, zo blijkt uit het Nationale Cybersecurity-bewustzijnsonderzoek 2019.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat slechts 46% van de Nederlanders bezorgd zegt te zijn om de digitale veiligheid op de werkvloer. Daarbij omzeilt één op de vijf Nederlanders weleens veiligheidsmaatregelen om tijd of moeite te besparen. 71% van de Nederlanders heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit. Vorig jaar was dat 74%, in 2017 66%. Daarnaast neemt slechts de helft  van de Nederlanders pas maatregelen nadat ze te maken hebben gehad met cybercriminaliteit.

‘Een fiets is tastbaar, cyberveiligheid niet’

Phishing is de meest voorkomende vorm van cybercriminaliteit, ruim de helft van de gevallen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om betaalverzoekjes van de ‘belastingdienst’ via sms. Ook malware (17%) en foute links met virussen (17%) staan op de lijst.

”Mensen vinden cyberveiligheid heel complex en moeilijk”, aldus Erik Jan Koedijk, voorzitter Raad van Advies Alert Online. ”Ik ben zelf al heel lang bezig in de wereld van cyberveiligheid. Mensen vergelijken het met je fiets op slot zetten, maar een fiets is tastbaar, cyberveiligheid een stuk minder.”

Volgens Koedijk moeten mensen gaan beseffen hoe belangrijk cyberveiligheid daadwerkelijk is. ”De impact is heel groot”, gaat Koedijk verder. ”Als je je paspoort kwijtraakt, is dat vervelend. Maar je haalt gewoon een nieuwe. Met je online identiteit is dat een stuk lastiger.”

Wat kun je doen om jezelf online te beschermen

Volgens Koedijk moeten mensen beginnen met zichzelf te willen beveiligen. ”We moeten permanent alert online te zijn”, zegt hij.

Een simpele veiligheidsmaatregel is een virusscanner op je computer installeren. Ook is het belangrijk om regelmatig updates uit te voeren. Veel mensen krijgen nepberichtjes van banken met bijvoorbeeld betaalverzoeken. ”Klik daar vooral niet op”, zegt Koedijk. ”Mocht je er toch op klikken, vul niets in en installeer niets.”

We hebben tegenwoordig ook een onnoemelijk aantal wachtwoorden voor verschillende online accounts. ”Maak die wachtwoorden zo lang mogelijk, en gebruik een tweestapsverificatie.” Bij een dergelijke dubbele beveiliging wordt er een toegangscode naar een vertrouwd apparaat gestuurd, bijvoorbeeld naar je mobiele telefoon. Daarmee maak je het voor hackers extra moeilijk om toegang te krijgen tot, bijvoorbeeld, je e-mailaccount.