Weer & Verkeer

Met deze tips kan ook jij makkelijker vluchtclaims indienen

Het is vaak een doekje voor het bloeden, maar wel de moeite waard: een claim indienen als je vlucht is geannuleerd of vertraagd. Uit onderzoek van de Consumentenbond Claimservice in samenwerking met EUclaim blijkt dat mensen dat ook steeds sneller in actie komen. 36 procent dient al in de eerste twee dagen na de vliegvertraging een claim in.

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels wordt het steeds normaler om te claimen: ”Steeds meer consumenten hebben zelf al eens ervaren hoe makkelijk het indienen van een claim werkt of kennen anderen die daar succesvol gebruik van maakten. Het creëert een sociale motivatie om vlot te claimen, om geen modderfiguur te slaan bij anderen.”

Maar hoe werkt claimen nou precies, en wat kan je nou het beste doen, ook als je geen ervaring hebt met het indienen van claims? Dan kunnen deze tips je helpen.

Heb je recht op een schadevergoeding?

Is je vlucht binnen 14 dagen van de vertrekdatum geannuleerd of kom je door vertragingen meer dan 3 uur later aan op je plaats van bestemming? Dan heb je mogelijk recht op verzorging en een vergoeding tot €600, afhankelijk van de afstand van je vlucht en het ervaren ongemak.

Een belangrijke reden waarom veel claims niet worden gehonoreerd is wanneer er sprake was van overmacht bij de vliegmaatschappij. Hieronder vallen onder meer slechte weersomstandigheden, medische noodlandingen of stakingen op de luchthaven. Van overmacht is geen sprake als het gaat om een technisch mankement, als een cabinepersoneel ziek is, door stakingen van eigen personeel of als het vliegtuig vertraagd is door een eerdere vlucht. De oorzaak van een annulering is vaak online te zien bij je ticket of door contact op te nemen met de vliegmaatschappij.

Lees ook: Claims gestrande reizigers mogelijk ongegrond om overmacht

Omdat de mogelijkheid tot claims door de Europese Unie is geregeld, heb je alleen recht op een schadevergoeding wanneer: de vlucht vanuit een luchthaven in de EU vertrekt, of wanneer een vlucht landt op een luchthaven in de EU én is uitgevoerd door een vliegmaatschappij uit de EU.

Hoe dien je een claim in?

Een claim kan je op verschillende manieren indienen. De eerste is het heft zelf in handen te nemen. Dit is soms makkelijker dan je denkt. Het kan bijvoorbeeld door op de site van een vliegmaatschappij een formulier in te vullen. Je kan volgens de EU261-verordening compensatie voor de vlucht en gemaakte onkosten terugeisen. Je vult de gegevens van de vlucht in en de gegevens van de passagier(s). Als de vliegmaatschappij de claim accepteert kan het geld soms al binnen enkele dagen op je rekeningnummer gestort worden.

Lees ook: KLM annuleert 67 vluchten vanwege de harde wind

Mocht de claim niet worden geaccepteerd of heb je liever ondersteuning, dan kan je terecht bij verschillende organisaties. Zo kan je jouw rechtsbijstandsverzekeraar of reisverzekeraar inschakelen. Het Europees Consumenten Centrum van de overheid kan je van advies voorzien en gratis bemiddelen bij claims met EU-luchtvaartmaatschappijen die niet in Nederland zijn gevestigd, zoals het Ierse Ryanair of het Duitse Lufthansa.

Een andere eenvoudige manier om je claim af te handelen is via een claimbureau. Voorbeelden hiervan zijn EUclaim, Vlucht-vertraagd en Claimingo. Dit zijn commerciële bedrijven gespecialiseerd in het afhandelen van claims. Ze vragen vaak een vergoeding die uitkomt op 25-35 procent van de claim.

Voor meer informatie kan je terecht op de site van het Europees Consumenten Centrum of de Consumentenbond.