Dieren

Boer Maarheeze boos over landing luchtballon in weiland: 'Geschrokken koeien en kreupele hond'

Veeboer Robbert Steijvers is boos, want een luchtballon die vorige week zondagavond op zijn terrein is geland heeft volgens hem voor flink wat commotie onder zijn dieren gezorgd. Zijn koeien zijn van slag en een van zijn honden is kreupel geraakt, zegt Steijvers.

Bovendien vindt de veeboer dat het bedrijf achter de ballonvaart, Future Fun Ballooning, veel te weinig heeft gedaan om met hem in contact te komen om het voorval te bespreken. Hij kwam er pas achter dat de ballon in zijn weiland in Maarheeze was geland door een ingezonden foto in het Eindhovens Dagblad. Steijvers herkende zijn koeien. Future Fun Ballooning is zich van geen kwaad bewust.

“Er landen wel vaker luchtballonnen bij mij in de wei. Daar heb ik geen moeite mee. Maar ik herken mij nu helemaal niet in de reactie die ze gegeven hebben”, aldus Steijvers tegen Hart van Nederland. “Onze hond is kreupel en ik ben nog steeds met de veearts in overleg over de koeien, want het lijkt er wel op dat enkele er wat aan over hebben gehouden” vervolgt hij zijn relaas. “Bovendien liep er een oude dekstier in de wei waar de luchtballon geland is. Ik probeer dat beest al tijden te verkopen, want hij wordt steeds gevaarlijker. Het had goed mis kunnen gaan met die mensen in de mand.”

“Oud-medewerker zat in luchtballon”

De veeboer is nog steeds boos, en dan vooral over de manier van communiceren van het bedrijf. “De buren waren gewoon thuis, dus daar hadden ze kunnen aankloppen. Er zat zelfs een oud-medewerker van mij in die ballon, dus die had de boerderij zo kunnen aanwijzen. En ik heb ze nu een aantal keer telefonisch gesproken maar terugbellen doen ze niet.”

In een reactie op het verhaal van veeboer Steijvers zegt Marjolein Eerland van Future Fun Ballooning dat de landing juist keurig is verlopen. “Het gaat bij ons al dertig jaar goed. Ook deze keer. De koeien waren doodkalm en we hebben nul komma nul vernield.” Mocht het verhaal van de kreupele hond waar zijn, dan is Marjolein naar eigen zeggen bereid om eventuele kosten te vergoeden. “Maar die boodschap kwam aan de telefoon niet over, want meneer bleef mij maar onderbreken. Ik heb het uiteindelijk maar op de mail gezet. Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen”, stelt Eerland.

Ze betreurt het dat ‘de luchtballon’ vaak negatief in het nieuws komt. “Het gaat nagenoeg altijd goed met ballonvaarders. In 99 procent van de gevallen worden we met open armen ontvangen. Vaak staat de koffie zelfs klaar. Maar dat is niet leuk om op te schrijven.”

LTO in overleg

Alfred Jansen, hoofd van de commissie schade bij de belangenvereniging voor boeren LTO Nederland, zegt dat er een vrijblijvend protocol is. “De bestuurder van een luchtballon moet altijd in contact proberen te komen met de eigenaar van de grond. Die kunnen dan een vergoeding afspreken of andere afspraken maken. De inhoud daarvan laten wij aan de desbetreffende partijen.”

De LTO heeft regelmatig overleg met de KNVvL, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. “Dat overleg komt er weer aan, als het seizoen voorbij is. Dan bespreken we de landingen en meldingen die we hebben gekregen. Die gesprekken zijn altijd constructief en plezierig” zegt Jansen. “Wel vinden wij dat de herkenning van de ballonnen beter moet. Stel, een ballon vliegt alleen over, maar is niet geland op het terrein. Daar kunnen dieren van schrikken. En dan is het vaak niet duidelijk van wie die ballon was”, besluit hij.

Foto: Arjan Verdonk