Politiek

Leraren gaan half maart opnieuw staken voor betere arbeidsvoorwaarden

Het onderwijs houdt halverwege maart een actieweek die op vrijdag 15 maart eindigt met een landelijke staking van het basis- en middelbaar als het hoger onderwijs.

De FNV-bonden Algemene Onderwijsbond (AOb) en FNV Onderwijs en Onderzoek roepen leden uit alle onderwijssectoren op mee te doen. Het CNV is wel voor actie, maar heeft al laten weten niet mee te staken. Deze bond wil onderhandelingen over meer geld voor het personeel in het primair onderwijs eerst afwachten.

‘Het kan niet zo langer’

De AOb wil vlak voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 20 maart echter grondig duidelijk maken dat er meer geld nodig is om lerarentekorten tegen te gaan. Een enquête van de bond wijst volgens de AOb uit dat het lerarentekort het onderwijs ontregelt. ”Leraren, onderwijsondersteuners en directeuren uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo werken massaal door bij ziekte, zijn voortdurend invallers aan het zoeken of aan het inwerken en de klassen zijn bomvol”, aldus de AOb.

Lees ook: Onderwijsvakbond: ‘Liever vierdaagse schoolweek dan onbevoegden voor de klas’

AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen stelt dat een baan in het onderwijs minder aantrekkelijk is geworden. ”Simpelweg omdat de salarissen door voortdurende bezuinigingen achterlopen bij de markt. Het personeelstekort zorgt voor een stijgende werkdruk, terwijl onderwijs nu al het hoogste burn-outrisico heeft.” De actiebereidheid bij het onderwijspersoneel zou in alle sectoren hoog zijn.

Onderwijs moet weer op de agenda

Volgens de bond wijst alles erop dat de huidige coalitie haar meerderheid gaat verliezen in de Eerste Kamer na de verkiezingen van 20 maart en steun bij de oppositie moet gaan zoeken. ”Als onderwijs moeten we daarom vooraf duidelijk maken dat onderwijs weer bovenaan de politieke prioriteitenlijst komt”, aldus Verheggen.

Lees ook: Onderwijsbonden gaan door met acties en stakingen

‘Slecht moment voor staking’

”Ik vind dit geen goed moment”, zegt Loek Schueler van CNV Onderwijs over de staking. Staken is volgens hem een ultiem middel en tijdens de onderhandelingen niet aan de orde: ”CNV Onderwijs steunt de oproep om te investeren in onderwijs: met zo veel mogelijk partners aandacht vragen voor werken in het onderwijs. Maar nu een stakingaankondigen om daarmee het hele onderwijs plat te gooien, steunt CNV Onderwijs niet.”

Wat vindt Nederland?

Opnieuw een staking in het onderwijs en een hele grote deze keer. Wat vindt Nederland daarvan? Een meerderheid van de deelnemers van het panel, 52 procent, kan over het algemeen wel sympathie opbrengen voor de staking. Maar er is ook grote groep, 41 procent, die de staking niet steunt.

We legden ons panel ook voor, dat er nog onderhandeld wordt en dat daarom het CNV niet mee wil doen aan de staking, en dan kalft de steun opeens behoorlijk af. Dan zegt nog maar 38 procent erachter te staan en is er een meerderheid van 52 procent die tegen de staking is.