Weer & Verkeer

Kunnen Amsterdammers straks op deze manier het IJ 'oversteken' ?

Architectenbureau Syb van Breda & Co architects heeft volgens veel Amsterdammers de oplossing voor de ideale fiets- en voetgangersverbinding tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad. Geen brug maar een tunnel die spiraalgewijs onder het IJ doorloopt.

Er wordt al jaren gesteggeld over een mogelijke oplossing om het verkeer van en naar Amsterdam-Noord makkelijker en sneller te laten verlopen, maar dichterbij een oplossing is de gemeente Amsterdam nog niet. Het architectenbureau heeft een computersimulatie gemaakt van een conceptversie van de tunnel, die de naam de IJ Klopper heeft gekregen.

‘Grote trommels’

Op de beelden is te zien hoe er twee grote ‘trommels’ van zo’n vijftig meter breed aan beide uiteinden van het IJ moeten komen. Fietsers kunnen via een spiraal rustig naar beneden en boven fietsen. De heling van het fietspad is aangenaam en hierdoor komen fietsers niet bezweet aan als ze eenmaal, aan de andere kant, weer naar boven moeten trappen. Dat was wel anders toen fietsers voor een dag door de IJ-tunnel mochten fietsen. Veel fietsers hadden toen veel moeite met de steile afdaling en klim. De tunnel was toen gesloten voor auto’s vanwege een ov-staking.

Voor voetgangers en mindervalide mensen die de tunnel willen gebruiken komt er een roltrap en een lift.

De fietspaden op de spiraal en in de tunnel zijn breed genoeg zodat inhalen makkelijk kan. Ook is er rekening gehouden met het inschakelen van hulpdiensten. Die kunnen in de tunnel ook snel ter plaatse zijn mocht het nodig zijn.

Protest

Het architectenbureau wil niet dat dit conceptplan wordt gezien als een protest tegen de bestaande plannen van de gemeente. Tegen architectenweb vertelt het bureau dat het als een ‘gift’ moet worden gezien voor de discussie over de toekomstige verbinding tussen de IJ-oevers. ”Je moet het niet zien als een protest tegen de komst van een brug over het IJ of als een plan om de veerpont te verjagen, maar ik denk wel dat wij een goede oplossing hebben bedacht.”

Het bureau vindt vooral het het zicht over het IJ vrij moet blijven: ”De trommels liggen bijna volledig verzonken in het water en ook de tunnel zie je niet. Daarnaast is de tunnel honderd procent beschikbaar, want je hoeft een tunnel niet te openen voor het scheepvaartverkeer.” Bij een brug zou je daar wel goed rekening mee moeten houden.

Een doorsnede van de tunnel

Overvolle veerponten

Inwoners van Amsterdam-Noord klagen al jaren over een goede verbinding tussen het stadsdeel en het centrum. De ponten van en naar Noord zitten vaak overvol en de wachtrijen worden steeds langer. De komende jaren wordt er verwacht dat het alleen maar drukker gaat worden. Want Noord wordt ook steeds aantrekkelijker voor toeristen.

De commissie die een advies moet uitbrengen over waar de verbindingsweg tussen de IJ-oevers moet komen is deze week compleet. Onder leiding van de Belgische hoogleraar en architect Alexander D’Hoohge moet het team knopen gaan doorhakken over dit onderwerp. Naar verwachting komen zij halverwege 2020 met een advies.

Beeld: Syb van Breda & Co architects