Politiek

Energiebedrijven gaan zelf agressieve verkopers aanpakken

Na de veel klachten over agressieve en misleidende verkoop komt de energiemarkt met een keurmerk. Dit keurmerk geldt voor intermediairs, partijen die bellen of aan de deur komen en online vergelijkingssites.

Intermediairs kunnen zich vanaf volgende week registreren voor het keurmerk. Doel is om begin februari achthonderd intermediairs een keurmerk te kunnen gegeven. Dit zou iets meer dan de helft van het totaal aantal bedrijven op de markt zijn.

Eisen keurmerk

Om het keurmerk te verkrijgen moeten intermediairs aan bestaande wet- en regelgeving voldoen. Bijvoorbeeld het respecteren van het bel-me-nietregister. Daarnaast moet duidelijk zijn wie de eigenaren zijn. Verder moeten ze bereikbaar zijn: de handelsnamen die ze gebruiken om bijvoorbeeld te bellen moeten vindbaar zijn.

Het keurmerk wordt uitgegeven via het Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE). Die organisatie is opgericht door een aantal grote spelers uit de energiesector. Hieronder vallen energiebedrijven als Essent en Eneco, maar ook intermediairs als Consumind en Besparen Kan.

Agressieve verkoopmethoden

De laatste tijd waren er vele klachten over agressieve of misleidende verkoopmethoden in de media. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is daar ook een onderzoek naar begonnen. Het keurmerk is volgens een woordvoerder van CIRE niet direct een reactie op dat onderzoek. “We werken hier al anderhalf jaar aan.”

Lees ook: Bezwaar maken tegen windmolenparken vrijwel zinloos