#Doeslief tegen spullen: we moeten ze laten repareren

Een spijkerbroek waar een gat in zit of een mok waar het oor van af is gebroken. Vroeger repareerden we kapotte spullen gewoon, maar tegenwoordig gooien we ze steeds vaker weg. Daar moet verandering in komen, vinden ze bij de Stichting Ideële Reclame (SIRE).

SIRE start daarom de campagne ‘Waardeer het, repareer het’ en hoopt zo Nederlanders bewust te maken van de waarde van hun spullen zodat we vaker kiezen voor reparatie. “Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat. Maar als iets kapot is, is het nog niet waardeloos,” aldus directeur Lucy van der Helm van SIRE.

Waardevolle spullen

Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als zij niet meer goed functioneren, stelt Van der Helm. Nederlanders gooien volgens SIRE gemiddeld per persoon per jaar achttien kilo aan elektrische apparaten en vijftien kilo textiel weg.

Volgens de SIRE-directeur denken we pas aan repareren als het honderd euro of meer kost om een nieuw product te kopen. “Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg, terwijl je deze veel langer kunt gebruiken als je ze repareert.”

Tegelijkertijd met de reclamecampagne is SIRE ook een online platform gestart waarop bezoekers advies kunnen krijgen over hoe spullen te repareren.

#Doeslief

SIRE is een onafhankelijke stichting die met reclamecampagnes al meer dan vijftig jaar aandacht vraagt voor maatschappelijke kwesties. Bekende campagnes zijn onder meer ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ en ‘De maatschappij, dat ben jij’.

‘Waardeer het, repareer het’ volgt op het succesvolle ‘#Doeslief’, waarin SIRE Nederlanders eerder dit jaar opriep aardiger te zijn voor elkaar. ‘#Doeslief’ won de Beste Social Award voor beste campagne.

Redactie/ANP
Foto: Pixabay