De MSC Zoe verloor begin januari zeker 345 containers en niet 291, zoals aanvankelijk werd gemeld. De rederij MSC heeft Rijkswaterstaat hierover geïnformeerd. Zelfs dat aantal is nog niet zeker. De definitieve lijst met overboord geslagen containers wordt volgende week verwacht. Het verlies van de containers gebeurde op de Noordzee, een deel van de lading spoelde aan op de Nederlandse kust.Tellen was lastigDe containers stonden na het incident schots en scheef aan boord. Dat maakte het tellen van het aantal overboord geslagen containers lastig. Na het lossen van de lading van de MSC Zoe in Bremerhaven en Gdansk heeft de rederij een beter beeld van het aantal verloren containers gekregen. Lees ook: Onderzoek naar gevolgen van overboord geslagen containers https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/1093103040679292929 Het opruimen van de drijvende en zinkende containers verloopt niet gemakkelijk. De stalen kisten zijn moeilijk te vinden. Ook het onstuimige weer op de Waddenzee gooit roet in het eten. De zoekacties naar de containers is meerdere keren uitgesteld. Lees ook: Berging overboord geslagen containers Waddengebied vordert gestaagHet bergen wordt uitgevoerd door de schepen Atlantic Tonjer en de Geosund. Die zijn van bergers die werken in opdracht van de Zwitserse rederij MSC, de eigenaar van het schip MSC Zoe dat de containers verloor, legt de woordvoerder uit. De MSC Zoe voer onder Panamese vlag. Panama gaat het onderzoek leiden naar de oorzaak en de situatie aan boord. Nederland en Panama werken daarbij wel samen.Bodem schoon?Rijkswaterstaat houdt zich als toezichthouder op de Noordzeebodem meer bezig als coördinerend bodembeheerder, aldus de zegsman. ''Wat wij vooral willen weten is, hoeveel van de bodem is schoon?''Lees hier alles over de berging van de verloren zeecontainersDe verwachting is dat het nog wel maanden gaat duren voordat het opruimen klaar is. ''Er wordt gestaag doorgewerkt'', aldus de zegsman.