Opmerkelijk

Vernieuwde Waalkade in Nijmegen 'echt gevaarlijk'

Met gevaar voor eigen leven op het terras je borrelhapje wegwerken. Op de Waalkade in Nijmegen speelt dat sinds deze zomer. Maar liefst 66 bussen per uur rijden er rakelings langs de terrassen. “Ze rijden te hard, de gemeente kijkt weg van de risico’s. Het is hier echt gevaarlijk”, zegt Erik van Zanten van VVD Nijmegen.

Na de Vierdaagse is de gemeente begonnen met werkzaamheden aan de Waalbrug. Vanwege die reparatie moeten de bussen omgeleid worden. “Het is geen ideale situatie, maar hij is tijdelijk. Eind 2020 is het klaar. Er rijdt nu trouwens minder verkeer dan voor de reconstructie van de Waalkade”, legt woordvoerder Mariska Schok van de gemeente uit.

‘Echt gevaarlijk voor kinderen’

Ondernemers op de Waalkade zijn teleurgesteld in de uitvoering van de plannen van de gemeente. “De reconstructie van de Waalkade zou leiden tot een aantrekkelijke boulevard, vrij van auto en busverkeer. Tuurlijk reden er eerst ook auto’s en bussen, maar niet zoveel als nu”, zegt bedrijfsleider Annelieke Kooiman van Café Le Figaro. “Bovendien is het echt gevaarlijk voor kinderen. Die rennen zo het terras af en de busbaan op. Ook toeristen die hier denken lekker wandelen zien het verschil niet tussen de busbaan en het voetgangerspad.”

Haar buurman van Restaurant Dock 17 beaamt dat. “De bussen moeten ze maar net op tijd zien”, zegt Stefan van de Logt eigenaar van het restaurant. “Ik zie de bussen soms gewoon slalommen tussen de voetgangers door. Mijn personeel moet ook echt uitkijken en op tijd wegspringen. Er is daardoor wel eens een kroketje gesneuveld onderweg naar het terras.”

Groot risico

Vervoerder BRENG, onderdeel van Connexxion snapt dat dit verre van ideaal is. “Wij moeten roeien met de riemen die we hebben. Het is voor ons gewoon anders onmogelijk om volgens dienstregeling te rijden.”

De VVD in Nijmegen heeft een oplossing. “De gemeente kiest er nu voor om deze situatie te handhaven, maar wij hebben al eerder een plan gepresenteerd met keerlussen aan beide kanten van de kade, waardoor dit hele probleem opgelost is. Nu moeten we 1,5 jaar wachten tot de werkzaamheden klaar zijn. Het is een groot risico en ik vraag me echt af, waarom?”