
Politiek
12 feb 2018, 10:39
Unilever dreigt advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als die sociale media voor verdeeldheid zorgen, aanzetten tot haat of onvoldoende maatregelen nemen om kinderen te beschermen. Dat heeft zakenkrant Financial Times opgetekend uit een speech van het hoofd marketing bij het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern. "Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'', aldus Keith Weed van Unilever. De techreuzen moeten daarom stoppen met "slaapwandelen'' en actie ondernemen, vindt hij. Er is de laatste tijd veel kritiek over bijvoorbeeld nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid.
Het concern achter merken als Unox, Bertolli, Axe en Dove besteedde volgens de zakenkrant vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing. Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen neemt Unilever dat budget wel onder de loep. De hoeveelheid tv-commercials voor alle merken is bijvoorbeeld al teruggebracht. ANP Beeld: Pexels
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.