Opmerkelijk

Te lang op het toilet? Dan minder salaris bij callcenters

De FNV maakt zich zorgen over het plaspauze-beleid in call-centers. In sommige van deze belhuizen wordt precies geklokt hoeveel minuten een werknemer op het toilet doorbrengt. En is dat te lang? Dan wordt je gekort op je salaris.

”Belachelijk”, vindt FNV-vakbondsbestuurder Elly Heemskerk, die actie onderneemt tegen deze praktijken. Het gaat vooral om de grote callcenters. Medewerkers moeten uitloggen met een code. Als ze te vaak een plaspauze houden, krijgen ze minder loon.

Robert Holterman, directeur van een middelgroot callcenter weet dat deze praktijken voorkomen. ”Maar mensen hier kunnen gewoon naar het toilet. Wel moet de computer op ‘afwezig’ om inkomende telefoontjes te stoppen. Je krijgt doorbetaald, maar het moet natuurlijk niet te lang duren. Want tijd blijft geld.”

Wat vindt Nederland?

Niet alle werkgevers gaan er op dezelfde manier mee om. Wat vindt Nederland eigenlijk van plassen onder werktijd? We hebben aan ruim 1000 deelnemers gevraagd hoe vaak ze zelf eigenlijk plassen onder werktijd.

34 procent geeft aan 1 of 2 keer het toilet te bezoeken, de meerderheid 44 procent gaat 3 of 4 keer en 12 procent gaat zelfs 5 of 6 keer per dag naar het kleinste kamertje. 3 procent van de mensen gaat zelfs nog vaker. 7 procent is goedkoop voor de baas, en neemt nooit een toiletpauze.

Een groot deel, 39 procent, geeft toe de plaspauze te gebruiken om ook sociale media te checken, berichtjes te sturen of een belletje te plegen. 61 procent, doet dat niet.

Maar heeft de werkgever wel iets te maken met de plaspauze van zijn personeel? Slechts 13 procent vindt dat hij daar best op mag controleren en hier eventueel ook financiële consequenties aan mag verbinden. Maar een ruime meerderheid van 83 procent vindt dat echt te ver gaan.