112

'Kleding en luier uit bij brandwondenongeval'

Marcus was nog maar 4,5 jaar oud toen hij een volle pan hete courgette soep van het fornuis over zich heen trok. Zijn moeder Janneke van der Klok-Clements weet het nog precies.

“We hebben een groot gezin met zes jongens, het was druk en dit gebeurde in een seconde. We hoorden een knal in de keuken en daarna niets meer. Toen wist ik al: ‘dit is niet goed’.” Ze trof Marcus aan onder de blaren. “We zijn direct naar de douche gelopen. Ik heb direct zijn kleren uitgetrokken en onder lauw water gespoeld. Het was vreselijk, zijn huis begon helemaal te bobbelen en de vellen kwamen ervan af.”

‘Kleren uit’

De kleding meteen uitdoen was tegen de – toen geldende – richtlijnen van de Brandwonden Stichting in, want het advies was sinds 2003 om kleding aan te laten. De Nederlandse Brandwonden Stichting heeft die richtlijn nu bijgesteld. Artsen zien namelijk nog te veel jonge kinderen met ernstige brandwonden die voorkomen hadden kunnen worden als er andere eerste hulp wordt verleend. Direct de kleren en luier uitdoen is belangrijk, omdat de hete vloeistof dan van de huid af is.

Met Markus (9) gaat het inmiddels weer heel goed. Door zijn opgelopen letsel moest hij destijds wel een maand in het ziekenhuis herstellen. “Hij heeft er littekens aan overgehouden en op zijn hoofd zit ook nog een kale plek. We knippen nu zijn kapsel zo dat je dat bijna niet ziet”, zegt zijn moeder.