Gezondheid

'Slechte cijfers en sociale problemen door smartphone op school'

Veel leraren in het voorgezet onderwijs maken zich voor zorgen over het gebruik van social media door leerlingen. Het intensief checken van berichtjes op hun smartphone heeft volgens 92 procent van de docenten negatieve gevolgen op de schoolprestaties en cijfers.

Dat blijkt onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en het Algemeen Dagblad, onder ruim 1300 docenten. Zo’n 87 procent van de leerkrachten maakt zich zorgen over de invloed van social media.

Het effect van de smartphone is direct te zien in de klassen, zo schrijft het AD. Leerlingen kunnen zich niet goed concentreren en besteden minder tijd aan hun huiswerk omdat ze steeds worden afgeleid. Ook zitten ze vaker moe in de klas, omdat ze ’s avonds te lang op hun telefoon zitten.

Lees ook: Consumentenbond: ‘Koop geen Samsung S7’

Ook wordt er gevreesd voor psychische problemen bij de kinderen. Het gebruik van mobieltjes zorgt ervoor dat leerlingen te weinig met elkaar communiceren. De krant schrijft dat het gevolg is dat ze moeilijk diepgaande contacten leren aangaan.

Bijna alle docenten (98 procent) hebben inmiddels regels op school voor het smartphonegebruik van leerlingen.