Lifestyle & Entertainment

Hema gaat genderneutraal met de kinderkleding na brief Julia (12)

Hema gaat genderneutraal wat betreft de kinderkleding. Eind dit jaar verdwijnen de termen ‘jongen’ en ‘meisje‘ van de verpakking en kledinglabels.

Het is de eerste Nederlandse winkelketen die alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding haalt, zo schrijft de Volkskrant woensdag. De warenhuizen van het Britse John Lewis haalden begin deze maand al de jongens- en meisjesetiketten uit hun kinderkleding.

De aparte afdelingen voor jongens- en meisjeskleding worden ook opgeheven. Dit is bij 300 van de 700 Hema’s zelfs al gebeurd. Deze afdelingen zijn nu gefuseerd tot ‘Kids‘.

De nu twaalf-jarige Julia uit Amsterdam schreef de Hema een brief omdat ze wel eens wat stoerdere onderbroeken wilde dan die roze met strikjes of hartjes.

Bericht gaat verder onder de video:

http://www.kijk.nl/video/5hDaRt0Ey6P9?autoplay=0

‘Heel slim van de HEMA’

Het is heel slim van HEMA om genderneutrale kleding te gebruiken om zich in positieve zin in de kijker te spelen. Dat zegt een woordvoerder van brancheorganisatie INretail in een reactie op het bericht dat de winkelketen voortaan in labels van kinderkleding niet meer zal aangeven of het voor een jongen of een meisje is. Belangenorganisatie COC hoopt dat meer bedrijven en overheden het voorbeeld zullen volgen.

Voor de kledingindustrie is het geen enorm issue, zegt de woordvoerder. Die biedt al langer kleding in neutrale kleuren aan voor iedereen. ”Er is al veel aanbod voor mensen die genderneutraal of genderselectief willen kiezen.’’ HEMA is echter voor zover hem bekend de eerste keten in Nederland die dit echter zo uit.

Stoere meisjes en lieve jongens

HEMA wil met de beslissing naar eigen zeggen kinderen in staat stellen te zijn wie ze willen zijn. ”Van stoere meisjes, lieve jongens, echte prinsessen en astronauten in de dop.’’ De winkelketen heeft de afgelopen twee jaar van klanten veel verzoeken gekregen om de kindercollectie zo te maken ”dat jongens- en meisjeskleding meer uitwisselbaar is’’. HEMA-topman Tjeerd Jegen: ”Je ziet de trend dat mensen meer zelf willen bepalen wat ze doen. We gaan hen niet meer voorschrijven of een kledingstuk voor een meisje of een jongen is.’’

4 procent

Belangenorganisatie COC noemt de beslissing van HEMA mooi. ”Ze doen er een substantiële groep mensen, 4 procent van de bevolking, die zich niet thuis voelt in het hokje man of vrouw een groot plezier mee. En ze doen er ook andere mensen die het onderscheid tussen man en vrouw niet willen maken, omdat we gelijk zijn aan elkaar, ook een groot plezier mee.’’ De belangenorganisatie hoopt dat andere bedrijven en overheden zullen volgen. ”Om een voorbeeld te geven: bij het bestellen van een cd moet je aangeven of je man of vrouw bent. Verander dat. Daar bezorg je niemand last mee en je doet er veel mensen een groot plezier mee.’’

De aangepaste labels zullen in een deel van de aankomende wintercollectie te vinden zijn en HEMA gaat dat in toekomstige collecties uitbreiden.