Het lijkt gedaan met de prijsstijgingen in de supermarkten. De basisboodschappen zakken alweer een beetje, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. In de afgelopen twee jaar werd een boodschappenwagentje waarin 55 van die basisproducten zaten nog 30 procent duurder.Dat schrijft NU.nl. "Het kan zijn dat we nu het kantelpunt hebben bereikt en de prijzen zullen dalen", zegt Norman Buysse van GfK. "De prijzen zijn stabiel en nemen in sommige gevallen heel lichtjes af."Besparen op boodschappen? Deze twee vriendinnen doen dat zo:Toch nog stijging?Vooral de extreem gestegen energieprijzen als gevolg van de door Rusland begonnen oorlog in Oekraïne waren de boosdoener van de dure boodschappen. Inmiddels zijn die prijzen weer flink gedaald. Daardoor kunnen de prijzen in de supermarkten ook omlaag, aldus GfK.Dat de prijzen nog niet heel hard dalen of zelfs toch nog kunnen stijgen ligt aan de lonen van supermarktmedewerkers die omhoog gaan. Ook in andere aan supermarkten verbonden sectoren stijgen de lonen, wat ook in de prijzen van de boodschappen kan worden doorberekend.ANP