Het is iets wat veel mensen de afgelopen maanden bezighoudt, de energiekosten. Ze zijn hoger dan ooit en het prijsplafond, dat sinds 1 januari geldt, moet de kosten behapbaarder maken. Maar het is voor mensen nu erg lastig om te zien hoeveel ze precies betalen aan gas en stroom.In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe prijsplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. Ook geven sommige energiebedrijven geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. De klantenservice van de bedrijven hebben het superdruk met vragen. Hoe pakken energiebedrijven dit aan?In de verbruiksoverzichten van Greenchoice is geen onderscheid tussen de tarieven die je betaalt onder het prijsplafond en boven het prijsplafond verwerkt. "Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit Eneco is bezig met een online tool, waarin klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerder verwacht dat de tool eind deze maand of begin volgende maand gepubliceerd is. Ook Vattenfall werkt nog aan de informatievoorzieningen over de nieuwe tarieven. Volgens een woordvoerder is het "best wel complex".Wachttijden lopen opDe klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent worden al dagen overspoeld met vragen. De wachttijden bij de telefonische klantenservice liep soms wel op tot een uur, en er waren zelfs wachttijden op de app. Dat heeft ook te maken met het feit dat honderdduizenden mensen hun meterstanden door moesten geven. Inmiddels zijn de wachttijden af aan het nemen. Niet iedereen is geholpen door het prijsplafond. Youri heeft zijn woning verduurzaamd en heeft het gevoel dat hij wordt gestraft daarom. Want hij gebruikt geen gas, alleen maar elektra met een warmtepomp. En die gebruikt flink wat stroom. Zo'n 6500 kWh per jaar, ruim 4000 hoger dan het energieplafond. Hij vertelde daar eerder over aan Hart van Nederland:Hart van Nederland/ANP