Terug

Volg Hart van Nederland

Hoeveel betaal je nou voor energie? Zicht op kosten moeilijk door prijsplafond

Hoeveel betaal je nou voor energie? Zicht op kosten moeilijk door prijsplafond

nieuws

4 jan 2023, 19:25

Het is iets wat veel mensen de afgelopen maanden bezighoudt, de energiekosten. Ze zijn hoger dan ooit en het prijsplafond, dat sinds 1 januari geldt, moet de kosten behapbaarder maken. Maar het is voor mensen nu erg lastig om te zien hoeveel ze precies betalen aan gas en stroom.

In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe prijsplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. Ook geven sommige energiebedrijven geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters.

De klantenservice van de bedrijven hebben het superdruk met vragen.

De regeling zorgt ervoor dat je in 2023 niet meer betaalt dan 1,45 euro per m3 gas en voor stroom niet meer dan 0,40 euro per kWh. Het verschil met de daadwerkelijke prijs van energie op het moment wordt opgevangen door de overheid. Wel zit er een maximum op het plafond: per jaar mag je niet meer gebruiken dan 1200 m3 gas en 2900 kWh stroom voor de afgesproken prijs. Als je meer gebruikt dan het maximum, betaal je de prijs van je leverancier.

Hoe pakken energiebedrijven dit aan?

In de verbruiksoverzichten van Greenchoice is geen onderscheid tussen de tarieven die je betaalt onder het prijsplafond en boven het prijsplafond verwerkt. "Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit Eneco is bezig met een online tool, waarin klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerder verwacht dat de tool eind deze maand of begin volgende maand gepubliceerd is.

Ook Vattenfall werkt nog aan de informatievoorzieningen over de nieuwe tarieven. Volgens een woordvoerder is het "best wel complex".

Wachttijden lopen op

De klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent worden al dagen overspoeld met vragen. De wachttijden bij de telefonische klantenservice liep soms wel op tot een uur, en er waren zelfs wachttijden op de app. Dat heeft ook te maken met het feit dat honderdduizenden mensen hun meterstanden door moesten geven. Inmiddels zijn de wachttijden af aan het nemen.

Niet iedereen is geholpen door het prijsplafond. Youri heeft zijn woning verduurzaamd en heeft het gevoel dat hij wordt gestraft daarom. Want hij gebruikt geen gas, alleen maar elektra met een warmtepomp. En die gebruikt flink wat stroom. Zo'n 6500 kWh per jaar, ruim 4000 hoger dan het energieplafond. Hij vertelde daar eerder over aan Hart van Nederland:

Youri heeft warmtepomp en heeft niets aan prijsplafond voor energie: 'Verduurzaming wordt afgestraft'
1:46
Youri heeft warmtepomp en heeft niets aan prijsplafond voor energie: 'Verduurzaming wordt afgestraft'

Hart van Nederland/ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.