We hebben in de periode mei tot en met augustus vaker de verkeersregels overtreden dan in dezelfde periode vorig jaar. De meeste boetes zijn opgelegd vanwege te snel rijden. En die werden voornamelijk vastgesteld met behulp van camera's of een flitspaal. Oppassen geblazen dus als je haast hebt, en vooral op onderstaande wegen.Er zijn ruim 2,5 miljoen boetes uitgedeeld aan mensen die te snel reden. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er bijna 2,4 miljoen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft uiteengezet waar de meeste voertuigen zijn geflitst. Daarbij heeft het onderscheid gemaakt tussen trajectcontroles, vaste flitspalen en verplaatsbare flitspalen.In november vorig jaar werd de eerste verplaatsbare flitspaal, oftewel flexflitser, geplaatst in Hoorn:TrajectcontrolesHoewel de meeste boetes afgelopen maanden komen door te hard rijden, is het aantal boetes dat is uitgedeeld bij trajectcontroles gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het ministerie van Justitie en Veiligheid denkt dat het komt doordat bestuurders zich beter houden aan de maximumsnelheid, nu de controles al een tijdje plaatsvinden.FlitspalenHet aantal snelheidsovertredingen geconstateerd met een flitspaal lag op bijna 1,3 miljoen, ruim 17 procent meer dan in dezelfde periode in 2022. Volgens het ministerie is de inzet van flexflitsers de achterliggende reden. Deze worden sinds november 2022 ingezet, inmiddels zijn er bijna dertig in heel het land.TelefoongebruikNaast een stijging in het aantal boetes voor te hard rijden, is ook een stijging te zien in het aantal boetes voor niet-handsfree telefoongebruik. Een derde meer mensen werd betrapt met een telefoon achter het stuur. Sinds 1 juli 2019 is telefoongebruik ook op de fiets verboden.Hart van Nederland/ANP