De NS belooft ervoor te zorgen dat gedupeerden een "ruimhartige compensatie" ontvangen voor de problemen rond de storing bij Amsterdam. Op de website van de NS staat een uitgebreid overzicht waarop reizigers meer informatie vinden over hoe ze hun gemaakte kosten kunnen declareren.De compensatie zou zelfs kunnen strekken tot noodgedwongen gemaakte taxi- of hotelkosten. De woordvoerder benadrukt echter dat de vergoeding maatwerk is en dat de kosten redelijk moeten zijn. "Een suite in het Hilton is wel een ander verhaal," voegt hij eraan toe.Het is nog onbekend wat de uiteindelijke kosten voor NS zullen zijn als gevolg van de IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail, waardoor het binnenlandse en internationale treinverkeer rondom Amsterdam voor een aanzienlijke tijd stil lag.'Maximaal coulant'Reizigersorganisatie Rover de NS op om "maximaal coulant" te zijn bij het compenseren van gedupeerde reizigers van de storing. Ook op de website van Rover kunnen reizigers informatie vinden over hun rechten in dergelijke situaties.Een woordvoerder van Rover beschouwt de storing als een "bijzondere situatie" die "grondig" geëvalueerd moet worden. Tot nu toe heeft de organisatie relatief weinig klachten van reizigers ontvangen. "Meestal komen die meldingen in de loop van de dag", zegt de woordvoerder.Hart van Nederland/ANP