Winkelketens type: entry-hyperlink id: 6Ws0P3klXLGNI3v20GWfQg en type: entry-hyperlink id: 4Dn9jOGIkoQeLvT2Cqfjyo zijn in de afgelopen weken failliet verklaard. Een gevolg van die faillissementen is dat de winkels hun producten met hoge korting verkopen. Dat leidde eerder tot type: entry-hyperlink id: 6hawnniGF2dP222euLNe0Y. Het lijkt erop dat iedereen wil profiteren van deze kortingen. Maar is kopen tijdens een faillissementsuitverkoop wel zonder risico?Direct bij de aankondiging van de sluiting van de BCC-winkels gaven de curatoren aan dat gekochte producten niet meer kunnen worden geruild. Ook kan de keten geen geld teruggeven wanneer iemand een product zou willen retourneren.Bij een faillissement gebeurt het regelmatig dat de consument hiervan de dupe wordt. In veel gevallen zien gedupeerden hun geld in rook opgaan:Maar wat moet je dan doen als je bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine hebt gekocht en die kapot gaat? Dat lijkt een risico. Volgens de website van BCC kunnen klanten in dat geval een beroep doen op de fabrieksgarantie. "Neemt u svp contact op met de fabrikant van uw product. Hopelijk kan deze u onder de garantie verder helpen", staat te lezen op de website.Niet verkoper, maar fabrikantEn dat is volgens de Consumentenbond precies wat je moet doen. "Als een product niet naar behoren werkt, dan ga je normaal gesproken eerst naar de verkoper", legt een woordvoerder van de Consumentenbond uit aan Hart van Nederland.Maar als die winkels gesloten zijn door faillissement, kun je terecht bij de fabrikant. "Die is verplicht om garantie te geven als het artikel niet doet wat die hoort te doen. Je krijgt dan je geld terug, ontvangt een ander product of je laat het repareren."Dat betekent dat je de fabrikant van je product moet uitzoeken. De fabrikant is niet bij elk product van dezelfde winkel hetzelfde.Extra informerenToch zegt de Consumentenbond dat het nooit een slecht idee is om je goed te laten informeren als de winkel nog open is. "Vraag aan een medewerker wat de voorwaardes zijn. Kun je het product daar nog ruilen? Krijg je je geld van hen nog terug?" Bij Big Bazar is te lezen dat er op dit moment geen producten kunnen worden geretourneerd. "Indien u hier bezwaar tegen wilt aantekenen kan dit door een mail te sturen naar klantenservice@bigbazar.eu", schrijft de koopjesketen op haar website. De faillissementsuitverkoop van Big Bazar is wel aangekondigd, maar nog niet begonnen. Ook hier geldt dat je contact moet opnemen met de fabrikant van je gekochte product. Extra tipEen extra tip? Doe (aan)betalingen met een creditcard - daar ben je namelijk vaak al automatisch verzekerd.