Gezondheid

Steeds meer scholen starten later in de ochtend en het resultaat is meer dan positief

Als we de wetenschap mogen geloven, presteren pubers beter op school als de lesdag later begint. Steeds meer scholen kiezen er daarom voor om dit idee in de praktijk te brengen. Het Greijdanus College in Enschede besloot drie maanden geleden om niet om half negen, maar om 9 uur te beginnen. Het bleek een gouden verandering.

Door in plaats van om 8 uur ‘s ochtends een uur later te beginnen heeft de school niet alleen fittere kinderen in de klas, ook de resultaten zijn aanzienlijk beter.

Geen extreme moeheid

Een puber heeft volgens onderzoek negen uur slaap per nacht nodig. De slaap-waakcyclus verschuift daarmee naar een later tijdstip. Houd je hier geen rekening mee, dan bestaat de kans op chronische moeheid. Dit merkten de leraren van het Greijdanus College dan ook aan gapende, niet oplettende leerlingen.

“Onderling bespraken we dit gapen al,” vertelt directeur Martin Brouwer. “Voordat we nu echt beginnen met de schooldag, is het vaak al half tien; het halfuur daarvoor is opstarten, de christelijke dagopening en mentoraat.”

Het beginnen om 9 uur ‘s ochtends is goed doordacht. “Een uur scheelt al heel veel, anders zijn de leerlingen pas om kwart over vier thuis en komen ze in de knel met hun bijbaantjes.” Daarom is om 10 uur beginnen geen optie, al zien sommigen dat wel zitten.

Lees ook: Moeten we toch flexibele schooltijden toestaan?

Een leerling komt lachend het schoolplein op fietsen. Hij is zeer tevreden met de nieuwe tijden. “Je kan langer je concentratie erbij houden dan als je net uit je bed komt gestrompeld.” Een andere jongen haalt steeds betere cijfers. Ook is er natuurlijk een groep die het vooral gewoon ‘heel chill’ vinden om langer te kunnen slapen.

Nieuw onderwijssysteem

De school heeft samen met een uurtje extra slaap ook een nieuw onderwijssysteem ingesteld. “Leerlingen krijgen van ons meer vrijheid om zelf te beslissen welke lessen ze wel of niet moeten bijwonen. Zo mag je een extra les Frans volgen als je goed bent in Engels,” vertelt Brouwer.

Om dat soepel te laten lopen en lange uitvaluren te voorkomen, is er flink gepuzzeld met de lesroosters. “We wilden het zo krijgen, dat alle docenten en alle leerlingen tegelijk op school aanwezig zijn.” Het meeste werk kan nu op school gebeuren. Buiten school is er nu dus veel minder of geen huiswerk meer te doen.