Duidelijke instructies nodig bij spoorwegovergangen

ProRail moet meer begeleiding bieden aan zware en langzame voertuigen bij het oversteken van het spoor. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dinsdag naar aanleiding van het onderzoek naar de fatale treinbotsing in Dalfsen in februari.

“ProRail moet zorgen voor instructies bij overwegen om duidelijk te maken of bestuurders van zware en langzame voertuigen zelfstandig de overweg kunnen passeren of dat zij daarbij informatie en instructies van ProRail nodig hebben”, aldus de Raad. Verder wordt het een stuk veiliger als ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van de risico’s op ongevallen bij overwegen.

Verder is gebleken dat het treintype waarmee het ongeluk gebeurde, lasgebreken vertoont in de crashconstructie. Er rijden in totaal 88 treinen van deze serie rond. De uitkomst was met een correcte las overigens niet anders geweest: “De krachten waren dermate groot dat ook een cabine zonder lasgebreken zou zijn bezweken.”

Machinist had maar vier seconden

Uit het onderzoek blijkt dat de machinist niet meer op tijd kon reageren om de botsing te voorkomen. De machinist kon, vanwege de snelheid van de trein en een onoverzichtelijke boog in het spoor, het ongeval pas vier seconden voor de botsing zien aankomen. Het is niet duidelijk geworden of de machinist bij dit ongeval een poging heeft gedaan om vanuit de cabine naar het reizigerscompartiment te vluchten.

Bij het ongeval op 23 februari kwam de 49-jarige machinist om het leven en twee passagiers raakten gewond. De 21-jarige bestuurder van de hoogwerkers kwam met de schrik vrij.

Bekijk hieronder de reconstructie van de botsing