Vijf tips voor volhouden goede voornemens

Het presentatieteam van Hart van Nederland is 2015 begonnen met goede voornemens. Om dit vol te houden, krijgen ze tips van Luuk Imberg. Hij is healthcoach en helpt de dames om hun leven te beteren. Uiteraard helpt hij jullie ook met het volhouden van de goede voornemens. Hier de 5 tips van Luuk om de voornemens vol te houden.

1. Bedenk waarom je dit wilt doen

Sta stil bij wat je wilt gaan doen.. Waarom wil je dit zo graag? Waarom is dit belangrijk voor je? Wat zou het betekenen voor je als het je zou lukken? Hoe zal jouw leven er anders uitzien als het gelukt is? Hoe meer je je hiermee bezig houdt, des te sterker wordt jouw innerlijke drive om er voor te willen gaan. Dus vertel ook aan anderen waarom dit belangrijk voor je is, waarom je dit wilt en wat je nastreeft. Hoe meer je je er mee bezig houdt, des te meer het in je gaat leven.

2. Maak je voornemen meetbaar

“Ik wil me aantrekkelijker voelen” is niet meetbaar. Bovendien voel je je de ene dag aantrekkelijker dan de andere dag. Gedrag dat kan leiden tot je aantrekkelijker voelen kan bijvoorbeeld zijn: afvallen, sporten of een uurtje voor jezelf nemen elke week. Deze gedragsdoelen zijn wél meetbaar te maken. Op die manier kun je ook daadwerkelijk over een jaar bepalen of ze zijn gelukt of niet. Het gedrag, bijvoorbeeld twee keer in de week een uur bodypumpen, leidt vanzelf dan tot het doel. In dit geval bijvoorbeeld jezelf aantrekkelijker, fitter, zelfverzekerder voelen. Focus op je gedrag!

3. Zorg voor een positieve mindset

Houd bij wat er goed gaat met betrekking tot je goede voornemen. Wat lukt je al? Welke kleine dingetjes doe je anders of gaan anders doordat je dit voornemen hebt? Alle kleine succesjes motiveren namelijk. Dat stelt je in een positieve mindset, van waaruit je je verbeterpunten beter kunt verwerken (zie volgende tip).

4. Evalueren

Evalueer regelmatig hoe het gaat en kijk naar wat je kunt verbeteren. Evalueer niet op het eind, maar zodra je denkt dat er wat bijgestuurd kan worden. Soms is dat elke dag, some eens per week. Vraag jezelf: wat ging er goed en wat kan ik verbeteren?

5. Je moet het DOEN

Uiteindelijk heeft geen één tip, geen één inzicht, en ook oneindig veel kennis geen zin zolang je het niet gaat DOEN. Je kunt wel wéér een interessant boek over afvallen lezen, nog een goed gesprek met een vriendin hebben die raad heeft over stoppen met roken. Toch verandert er helemaal NIETS zolang je niets DOET. Dus, een goede voorbereiding is zeker belangrijk, maar hou jezelf niet voor de gek en ga dat voornemen ook daadwerkelijk waarmaken. Anders ben je weer een teleurstelling rijker. Het is 10 procent inspiratie, 90 procent transpiratie. En daarom moet het ook iets zijn wat je belangrijk vindt. Dan help ik je er graag bij!