Gezondheid

Laat je goede voornemens slagen!

Onze presentatrices zijn al ruim twee weken bezig om hun goede voornemens te laten slagen. Healthcoach Luuk helpt hen daarbij. Ook voor jou heeft hij weer vijf tips om door te kunnen gaan met je veranderde levensstijl:

  1. Zorg voor een goede slaap. Mensen die te weinig slapen, en dus overdag moeheidsdipjes hebben, hebben hun wilskracht niet op kunnen bouwen gedurende de nacht. En dat heb je wel nodig om het snoep en de alcohol te weerstaan, of je ertoe te zetten te gaan sporten, een glas water te pakken of iets creatiefs in plaats van vlees op tafel te zetten.
  1. Als je lastige momenten hebt, praat er dan over met anderen. Of schrijf er over in een dagboek. Want dit is allemaal stress die je energie gaat kosten, en dat kun je nu niet gebruiken. Dus schrijf of klets het van je af, dan voel je je weer beter en heb je weer nieuwe moed.
  1. Stel een termijn, niet langer dan 4 weken, waarna je jezelf een beloning gunt. Iets wat je jezelf niet zo snel geeft, dus waar je echt naar uit kijkt. Het kan je op de been houden.
  1. Betrek je omgeving er bij. Deel jouw ervaringen met ze, laat weten waarom dit belangrijk voor je is en waar je tegenaan loopt. Dan zullen ze er vaker naar vragen waardoor jij er steeds weer aan herinnert wordt, en ze raken meer betrokken waardoor je een hechtere relatie krijgt. Twee vliegen in één klap!
  1. De kans is natuurlijk aanwezig dat je hebt gezondigd, dat het een keertje niet gelukt is. Zie dit dan niet als een groot falen en een bevestiging van dat je het niet kunt. Ik hoorde laatst over een Japans gezegde dat gaat als volgt: succes is 6 keer vallen en 7 keer opstaan. Hou er dus rekening mee dat het af en toe gewoon niet lukt, maar dat dat er bij hoort en dat je daarna gewoon weer verder gaat waar je gebleven was. En niet de verloren tijd inhalen, want dan maak je het jezelf weer te moeilijk.