Politiek

Chaos sociale dienst Rotterdam houdt aan

Ondanks beloofde maatregelen zijn er nog altijd grote problemen bij de sociale dienst in Rotterdam. De termijn voor het aanvragen van uitkeringen wordt regelmatig overschreden. Mensen die daarna bellen krijgen vervolgens niemand aan de telefoon en worden ook niet teruggebeld. Die conclusie trekt de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld.

In 20 procent van de gevallen wordt de aanvraagtermijn overschreden, in 30 procent van de gevallen wordt niet opgenomen bij telefonisch contact en in 20 procent van de gallven wordt ook niet teruggebeld. “Daardoor bleef een gezin maandenlang verstoken van inkomen en werd tot absolute wanhoop gedreven”, zegt de ombudsman. “De spanningen liepen zo hoog op, dat dit tot onbeheerste reacties van de man leidde en vervolgens tot onbehoorlijk en onprofessioneel gedrag van de behandelende ambtenaren.”

Zwaneveld doet een beroep op burgemeester Ahmed Aboutaleb en de wethouders om de grote hoeveelheid niet-afgehandelde zaken te bekijken. Ze hoopt dat bij die aanvragen alvast een voorschot wordt uitgekeerd.

De gemeente Rotterdam wilde alleen schriftelijk reageren, haar reactie is hieronder te vinden.