Dieren

25-jarig Pandabroodje wordt Nederlands

Het pandabroodje bestaat 25 jaar en wordt daarom in een nieuw jasje gestoken. Het initiatief van het Wereld Natuurfonds (WNF) is de langstlopende goededoelencampagne van Nederland.

Zelfs het WNF zelf had bij de verkoop van het eerste broodje op 25 januari 1989 nooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden. De campagne ‘Help de natuur een pootje, eet een Pandabroodje’ zou eigenlijk ook maar drie maanden lopen, maar de bolletje gingen letterlijk als warme broodjes over de toonbank. Een kwart eeuw later staat de teller al op 85 miljoen broodjes, niet gek ook als de helft van alle warme bakkers de pandabroodjes in de schappen heeft liggen.

Bakkerijgrondstoffenfabrikant Zeelandia, het bedrijf dat het broodje in 1989 bedacht, heeft het broodje voor het jubileumjaar in een nieuw jasje gestoken. Het broodje begon als een meergranenbolletje met graan van alle continenten, maar het wordt voortaan van oer-Hollands tarwe gemaakt. Het nieuwe broodje is een stuk gezonder: het bevat meer vezels, geen E-nummers en geen lactose.

Van ieder verkocht broodje gaat vijf cent naar projecten van het WNF, in totaal is dus al meer dan vier miljoen euro opgehaald. Dankzij het succes kunnen dieren over de hele wereld dus het genadebrood eten. Zo zijn onder meer parkwachters getraind en uitgerust met materieel om stropers en illegale houtkap tegen te gaan.