Woonbond platgebeld over huurverhoging

De telefoon bij de Woonbond staat roodgloeiend. Er zijn sinds 18 april al ruim 1500 klachten binnengekomen bij het meldpunt over de jaarlijkse huurverhogingen.

Bij veel mensen blijken de inkomensgegevens, waarop de huurverhoging gebaseerd is, onjuist te zijn. Dat kan vervelende situaties opleveren. Om die reden heeft de Woonbond een speciaal meldpunt geopend waar huurders met hun klachten heen kunnen. De huurverhoging voor de meeste huurders varieert dit jaar tussen de 4 en 6,5 procent, afhankelijk van het inkomen. De Woonbond roept huurders op om heel kritisch te kijken naar het huurverhogingsvoorstel en bij onjuistheden bezwaar te maken. Huurders die op 1 mei geen huurverhogingsvoorstel van hun verhuurder hebben gehad, kunnen geen huurverhoging krijgen op 1 juli.

De Belastingdienst moet verhuurders inkomensverklaringen leveren. Daarom spreekt de Woonbond van ‘gluurverhoging’. De Woonbond vindt dat huurverhogingen van 4 procent en meer onverantwoord hoog zijn, zeker in deze tijd van koopkrachtdaling.

Op www.woonbond.nl/huurverhoging staat een programma waarmee huurders kunnen controleren of bezwaar maken loont.