Vergoeding bij telefoon- en internetstoringen

Bij langdurige storingen van het telefoon- en internetverkeer worden telecombedrijven verplicht een vergoeding te geven aan de getroffen klanten. Dat heeft minister Henk Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer woensdag laten weten.

De compensatieregeling gaat gelden bij storingen die langer dan een halve dag duren. “Je betaalt als consument om te kunnen bellen en internetten. Als die dienst langer dan 12 uur uitvalt, is het heel redelijk dat je daarvoor wordt gecompenseerd”, aldus Kamp. Ook zakelijke klanten vallen onder de regeling.

De vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Zo krijgt de klant bij een storing van tussen de 12 en 24 uur 1/30 van zijn abonnementskosten terug. Bij een storing van 24 tot 48 uur wordt dat 2/30 van de maandkosten. Elke dag dat de storing langer duurt, neemt de compensatie toe. Naast een teruggave van het abonnementsgeld kan de compensatie ook bestaan uit extra beltegoed.

Het wetsvoorstel gaat begin volgend jaar naar de Tweede Kamer. Aanbieders van telefoon en internet kunnen nu al compensatie voor hun klanten regelen en een compensatieregeling in hun voorwaarden vastleggen.

Bron: ANP