Aldi op vingers getikt door inspectie

Supermarktketen Aldi behandelt zijn personeel niet goed. Medewerkers worden te zwaar en langdurig fysiek belast, de werkdruk is te hoog en ze worden in sommige gevallen geïntimideerd. Dat concludeert de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie), meldt CNV Dienstenbond vrijdag.

CNV heeft zo’n 500 klachten binnengekregen van Aldi-werknemers, waarop de Inspectie eind januari een onderzoek is gestart. De Inspectie verwijt Aldi nalatigheid en roept de keten op structurele verbeteringen aan te brengen.

Het personeelsbeleid van Aldi wordt al jaren bekritiseerd door vakbonden. CNV is dan ook blij dat er nu een officiële erkenning ligt voor de klachten van de Aldi-medewerkers. “Het inspectieonderzoek toont keihard aan dat de problemen bij Aldi breed aanwezig zijn. Nu kan Aldi zich niet langer verschuilen achter incidenten of lokale managers. De Aldi-top moet met een stevig plan komen dat de problemen structureel oplost. Naast een goede aanpak om de werkdruk te verminderen en het indammen van de fysieke risico’s moet daarin ook veel aandacht zijn voor de bedrijfscultuur binnen Aldi. Daarvoor zal de Aldi-top moeten erkennen dat zij zelf een cruciale rol vervult bij het ontstaan en in stand houden van de problemen”, aldus CNV-bestuurder Ben Hoogendam.

Aldi laat in een reactie weten: “Het onderzoek dat de Arbeidsinspectie heeft gedaan bij Aldi is afgerond. Gebleken is dat om te voldoen aan de meest actuele Arbowetgeving ten aanzien van de RI&E (risico-inventarisatie & -evaluatie) enkele aanvullende onderzoeken binnen ons bedrijf moeten worden doorgevoerd. Ook moet er regelmatiger voorlichting en instructies gegeven worden. Met het implementeren van de door de Arbeidsinspectie aangegeven punten is reeds een begin gemaakt. Wij nemen de uitkomsten van het onderzoek dan ook serieus en benadrukken dat wij naar structurele oplossingen streven.”