7 op 10 Nederlanders op sociale media

Zeven op de tien Nederlandse internetgebruikers zijn actief op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vrijwel nergens in de Europese Unie is het aandeel van social media gebruikers zo groot als in Nederland.

In 2012 maakte ongeveer 90 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder gebruik van internet. Van deze internetters was 70 procent actief op sociale Sociale netwerken als Facebook en Twitter zijn het populairst. Ruim de helft (56 procent) is hierop actief. Chatsites wordt door 35 procent gebruikt en professionele netwerksites zoals LinkedIn door 22 procent.

Vrijwel alle Nederlandse jongeren zijn actief op sociale netwerken of andere vormen van sociale media: 93 procent van de 12- tot 18-jarigen en 98 procent van de 18- tot 25-jarigen. Het sociale-mediagebruik is sterk leeftijdsgebonden. Het daalt van 87 procent onder de 25- tot 35-jarige internetgebruikers tot 18 procent onder de 75-plus internetters.

In 2012 maakte ruim een op de drie personen van 75 jaar en ouder gebruik van internet.