Bank helpt bestolen echtpaar niet

Hun hele leven hebben Geert en Geertje Horsting uit het Drentshe Dalen gewerkt en hun spaargeld op de bank gezet. Een oplichtersbende heeft nu 40.000 euro van ze gestolen en de bank laat het echtpaar in de kou staan.

De bank verwijt hen grove nalatigheid en is niet van plan iets te doen aan het verlies van het geld voor hun oude dag.

De advocaten van Geert en Geertje Horsting zijn een actie gestart om geld in te zamelen voor het gedupeerde echtpaar. Mensen die willen helpen kunnen 1 euro storten op rekeningnummer 166854301 t.a.v. Actie familie Horsting.

De Rabobank Emmen-Coevorden reageert als volgt op de kwestie:

“We betreuren het buitengewoon dat een klant van ons gedupeerd is door fraude. Helaas is onze klant gedupeerd door zgn. phishingsmails gevolgd door een telefoontje van iemand die zich voordeed als medewerker van de Rabobank. Deze persoon heeft de klant gevraagd om persoonlijke codes door te geven (de zgn. I- en S-codes). Dit zijn persoonlijke inlogcodes waar een Rabobankmedewerker nooit naar zal vragen.

De Rabobank heeft talloze berichten in de media en op Rabo Internetbankieren over dit soort gevallen verspreid om klanten te waarschuwen. Ook op onze website staat al sinds april een nieuwsbericht over deze vorm van fraude waarbij duidelijk aangegeven wordt dat een klant nooit persoonlijke bankgegevens moet verstrekken. Sinds april 2010 staan er ook onafgebroken berichten op Internetbankieren die te zien zijn voor klanten wanneer ze inloggen. Per geval bekijken we of en welke mate de schade van de gedupeerden vergoed wordt.

We hebben in dit specifieke geval de betreffende klant benaderd voor een gesprek dat morgenvroeg zal plaatsvinden. In dat gesprek zullen wij als Rabobank Emmen-Coevorden de persoonlijke situatie van de klant en de gevolgen van de fraude onder de loep nemen om te beoordelen in hoeverre een handreiking van de bank op z’n plaats is.”