Buschauffeurs die op de lijnen rond het azc in het Groningse Ter Apel rijden voeren vanaf vandaag drie dagen lang actie. Ze nemen op meerdere trajecten geen passagiers mee en rijden dus rond met lege bussen.De chauffeurs zijn klaar met de overlast en agressie van asielzoekers. Vakbond FNV stelde een ultimatum aan werkgever Qbuzz, maar die wilde niet op de eisen van de vakbond ingaan. De chauffeurs willen bijvoorbeeld meer beveiligers op de bus.Bus bestormd"Ze staan je uit te schelden in een andere taal en je hebt geen idee wat ze zeggen", legt chauffeur Martijn Mulder uit. "Als iemand op een meter van jou uit z'n plaat gaat... je weet niet waar ze toe in staat zijn." En ook chauffeur Dirk Visser heeft geregeld te maken met intimidatie in de bus. "Mijn ergste moment was op een avond dat ik moest stoppen bij een bushalte, omdat er mensen wilden uitstappen. Ik zag er niemand staan. Maar toen ik de deuren opendeed, werd de bus bestormd door een hele groep mensen", vertelt Visser."Ze trokken kaartjes uit de handen van de passagiers die uitstapten." Visser weet ze uit de bus te praten, maar het maakt diepe indruk. "Als je dan bij de halte wegrijdt, dan heb je toch wel wat trillemientjes."Boa op de busEn met die intimidatie moet het nu maar eens afgelopen zijn, vinden de chauffeurs. Vakbond FNV stelde samen met de chauffeurs een aantal eisen op. "Wij hebben geëist dat lijn 73 en 74 's avonds worden voorzien van een boa. En overdag permanent toezicht op de haltes", vertelt FNV-bestuurder Edwin Kuiper. "Ooit is het zo geweest dat er boa's meereden op de bussen. Maar toen nam het aantal incidenten af. En daarna was het niet meer nodig. Nu is het weer opgelopen." De problemen spelen al jaren op de buslijnen rond het asielzoekerscentrum.Onderzoeken afwachtenVolgens woordvoerder Michel van der Mark van Qbuzz zijn er al verschillende maatregelen getroffen. Zo rijdt er een rechtstreekse pendelbus tussen Emmen en het azc in Ter Apel en staan er beveiligers bij de instapplekken. "Dat er niets gebeurt is dus niet waar, maar misschien gebeurt er niet voldoende", erkent Van der Mark. Het vervoersbedrijf heeft daarom een onderzoek uitgezet, onder meer naar het veiligheidsgevoel van haar chauffeurs. "Met dat onderzoek, wat deze maand afloopt, gaan we kijken wat dan de volgende stap is", aldus Van der Mark.