De gemelde sneeuw bleef maandag beperkt maar het nieuws zorgde wel voor een enorme run op winterbanden. De automobilisten willen het glibberen voorkomen en spoeden zich naar de garages, waar je vaak pas tegen de kerst terecht kan. "Vanmorgen werden we al gebeld met de vraag of we snel winterbanden erop konden zetten," vertelt garage-eigenaar Wilco van Essen."Het is enorm druk," vertelt een medewerker van Van Essen in Apeldoorn. "Vorig jaar werd men overvallen door sneeuw in februari. Dit jaar zijn de mensen beter voorbereid." Dat zorgt wel voor een bomvolle agenda bij de automonteurs. "Voor nieuwe afspraken kunnen mensen pas na 14 dagen terecht," vertelt hij.UitstelgedragIn Duitsland is het verplicht om met winterbanden of all-season banden te rijden. De meeste Duitsers maken daarom hun afspraak steevast in september. In Nederland begint de drukte voor afspraken halverwege oktober en in november. "Die mensen zijn er netjes op tijd bij," vertelt Wilco.Maar de échte drukte begint pas als de eerste sneeuwvlokjes worden aangekondigd. "Nederlanders zijn heel afwachtend. Het wisselen van banden stellen ze uit, totdat de sneeuw eraan komt," aldus Wilco.Leven of dood"Winterbanden zijn belangrijk, omdat ze zorgen voor meer grip," legt Van Essen uit. Bovendien hebben ze een goed effect op de remweg. Met winterbanden is de remweg aanzienlijk korter dan die van een auto met zomerbanden. "Dat gaat over meters. Het gaat om leven of dood. Ze kunnen echt ongelukken voorkomen." aldus Van Essen.De eerste sneeuw dit najaar viel al eind november. De weinige natte sneeuw die maandag valt zal waarschijnlijk niet lang blijven liggen. De temperaturen zijn overdag boven nul, waardoor het snel zal smelten.