Weer & Verkeer

De Maastunnel is eindelijk weer open: zo reden jullie twee jaar om

Nu de Maastunnel na twee jaar weer open is, hoeven Rotterdammers niet meer om te rijden richting Zuid. Hoe ze dit de afgelopen jaren wel deden? Hart van Nederland zocht het voor je uit. Een verkeersanalyse.

Vooral op de Willems- en de Erasmusbrug zagen we afgelopen twee jaar veel meer verkeer. Logisch, dat waren de meest gangbare verbindingen tussen noord en zuid die nog open waren in de stad. Toch was de toename spectaculair te noemen. Vooral de route via de Willemsbrug bleek erg populair, wat we ook terugzagen in de aanvoerroute vanaf de Westzeedijk.

Richting het oosten was het de afgelopen twee jaar extra druk. Net als op de Brielselaan (op Zuid), waar veel omrijders samenkwamen. Rotterdammers lieten de routes via de snelwegen links liggen. Op A16 (Van Brienenoordbrug) en de A4 (Beneluxtunnel) zagen we geen opvallende stijgingen. Hoeveel mensen uiteindelijk voor alternatief vervoer kozen is nog niet bekend. De gemeente geeft aan later dit jaar met die cijfers te komen.

Helaas, toch niet minder in de file

Tegenvaller voor de Rotterdamse petrolhead: de opening van de Maastunnel resulteert waarschijnlijk niet in minder files. Behalve dat ook in de Maasstad het verkeer de afgelopen twee jaar toenam (vergelijkbaar met de landelijke trend), worden in het gebied rond de Erasmusbrug de verkeerslichten weer in de fietsvriendelijke stand gezet. Automobilisten moeten dus langer wachten voor ‘t groen wordt.