Ze voelen zich niet begrepen en niet gehoord in Den Haag, het geduld van de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen is op. Het is namelijk nog steeds wanneer de Westerscheldetunnel tolvrij wordt gemaakt, terwijl inwoners en ondernemers hier al jaren op wachten. Ze hoopten donderdag een streefdatum te horen na een belangrijk bestuurlijk overleg tussen de provincie en demissionair minister Barbara Visser maar een streefdatum kwam er niet.Logistieke problemenVolgens de Zeeuwse akkerbouwer Arno Vael wordt het tijd dat er in Den Haag snel een besluit genomen gaan worden want door die tolheffing lopen de boeren in het gebied tegen allerlei problemen aan. Zo hebben ze niet genoeg afzet en is er ook een groot tekort aan mest. Vael: "De tol maakt het gewoon te duur qua transport. Omrijden via Antwerpen is ook geen optie voor die bedrijven want dat kost ook veel geld."De bijna 7 kilometerlange tunnel is in 2003 in gebruik genomen en verbindt Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Nederland. Passage kost voor een gewone auto 5 euro en loopt voor een vrachtwagen op tot 25 euro. Veelgebruikers kunnen een korting krijgen. Voor bedrijven die vaak op en neer moeten rijden, met meerdere vrachtwagens, schieten de kosten al snel omhoog.'We voelen ons verlaten'Al jaren snakken inwoners en ondernemers naar een tolvrije Westerscheldetunnel maar nog steeds is het er niet van gekomen. "De afstand tussen Zeeuws-Vlaanderen en Den Haag is letterlijk en figuurlijk enorm groot. Er wordt in de aanloop naar verkiezingen wel gesproken over dit probleem maar zodra ze achter de rug zijn vergeten ze ons. Het voelt net zoals het hele drama met die kazerne in Vlissingen. We voelen ons gewoon verlaten", aldus Vael.Taak voor het nieuwe kabinetDat de Westerscheldetunnel tolvrij wordt gemaakt staat buiten kijf, de vraag is alleen wanneer. In juni werd een motie van Tweede Kamerleden Caroline van der Plas (BBB) en Mahir Alkaya (SP) aangenomen om zo snel mogelijk een einde te maken aan de tolheffing.Als een nieuw kabinet snel de knoop doorhakt om de Westerscheldetunnel in Zeeland vervroegd tolvrij te maken, zal het nog zeker één tot drie jaar duren voordat automobilisten geen heffing meer hoeven te betalen. Zo moeten er eerst onderzoeken worden gedaan naar de verwachte toename van het verkeer, de verkeersveiligheid en de gevolgen voor het milieu. Dat meldt minister Barbara Visser aan de Tweede Kamer.Het huidige demissionaire kabinet was niet erg happig op de tunnel tolvrij te maken. De Tweede Kamer ziet de tol liever wel snel verdwijnen. Als de tolheffing in 2022 zou verdwijnen, kost het zeker 340 miljoen euro aan tolinkomsten tot 2033, het jaar waarin de tolheffing zou eindigen. Voor elk jaar dat de afschaffing later ingaat, wordt dat 30 miljoen euro lager.Voor de inwoners en de boeren van Zeeuws-Vlaanderen verandert er de komende jaren nog helemaal niets.