Het gebruik van lachgas heeft in de afgelopen drie jaar tot zeker 1.800 ongelukken geleid. Dat blijkt uit een inventarisatie van de politie op verzoek van de NOS. Bij 63 ongelukken vielen doden, verder raakten honderden mensen (zwaar)gewond.Dit jaar heeft de politie tot en met oktober ruim 4.000 automobilisten die onder invloed van lachgas waren staande gehouden. Dat komt neer op meer dan 400 bestuurders per maand en bovendien is het aantal in de eerste tien maanden van 2021 al net zo hoog als heel vorig jaar. Verkeersdeskundige Paul Broer van de politie noemt de situatie "schrikbarend"."Onder invloed deelnemen aan het verkeer is levensgevaarlijk", waarschuwt hij. "We zijn helaas al bij veel trieste verkeersongevallen geroepen, waarbij heel jonge inzittenden zwaargewond raakten of zelfs overleden." Jongerenorganisatie Team Alert is inmiddels een campagne gestart tegen het gebruik van lachgas in het verkeer.'Dit is topje van de ijsberg'Broer benadrukt dat de cijfers "het topje van de ijsberg" zijn, omdat de politie "lang niet alles" kan zien. Iemand op heterdaad betrappen op het gebruiken van lachgas achter het stuur is namelijk lastig. Dat komt omdat het verdovende middel niet meetbaar is, iets wat bij alcohol en andere drugs, zoals cannabis en cocaïne, wél het geval is. Opvallend rijgedrag in combinatie met lachgasballonnen en -tanks in een auto zijn voor agenten daarom de enige aanwijzingen dat een bestuurder heeft gebruikt. "Het gaat er ook niet om of je er mee betrapt kunt worden", benadrukt Broer. "Je moet gewoon niet rijden als je onder invloed bent, want je brengt jezelf en andere weggebruikers in groot gevaar."Niet zonder financieel risicoHet rijden onder invloed van lachgas is daarnaast ook niet zonder financiële risico's. Bestuurders die worden betrapt krijgen sowieso een boete. Daarnaast kan het CBR een onderzoek instellen naar hun rijgeschiktheid of hen een verplichte cursus opleggen. De kosten daarvan - zo'n duizend euro - zijn voor rekening van de overtreder. Een automobilist die onder invloed van lachgas een (dodelijk) ongeluk veroorzaakt, mag nog dieper in de buidel tasten. In zo'n geval kan de verzekeraar er namelijk voor kiezen om de eigen schade niet te vergoeden en bovendien de schade aan anderen te verhalen op de bestuurder.Bovenstaand fragment is van een ongeluk in augustus vorig jaar