Wat betekenen al die F1-termen precies?

Mocht je op zondag op de bank naar de race hebben gekeken, en commentator Olav Mol veel benamingen hebt horen zeggen dat je dacht: wat betekent dit? Geen nood, want in dit artikel lees je wat de belangrijkste termen betekenen de Formule 1 sport.

We beginnen met DRS. Dit staat voor de afkorting Drag Reduction System. Het betekent dat op lange rechte stukken de coureur de achtervleugel van de bolide mag openen, daardoor is er minder luchtweerstand en om en kan er meer snelheid worden gemaakt. Vaak hoor je dat een coureur de ‘DRS-zone’ in rijdt. Dit is dus de zone waar de achtervleugel open mag. Dit is toegestaan sinds 2011.

Drive through penalty houdt in dat een coureur door de wedstrijdleiding gestraft wordt gedurende de race. Dit kan zijn door bijvoorbeeld een foute inhaalmanoeuvre, waar een andere rijder wordt getoucheerd. De coureur moet dan zich melden voor een extra pitstop in de paddock, maar er mogen dan geen werkzaamheden aan de auto worden gedaan. De coureur lijdt dus tijdverlies en komt niet met verse banden het circuit weer op.

Undercut betekent dat een coureur eerder naar binnen gaat dan zijn concurrenten voor nieuwe banden. Daardoor kan hij snellere rondetijden behalen, omdat hij met verse banden rijdt. Als de concurrent vervolgens later naar binnengaat voor nieuwere banden, is de kans groot dat je hem passeert omdat hij stilstaat. Dan duik je dus onder hem door: the undercut.

Compound doelt op wat voor bandensoort wordt gereden. Het kan zijn dat je het afgelopen weekend Olav Mol hoorde zeggen: ‘Verstappen rijdt op een zachte compound’, wat betekent dat hij op een softe bandensoort rijdt. Mocht je willen weten wat alle bandensoorten betekenen, dan kun je hier meer lezen.

Downforce wil zeggen dat een coureur snellere bochten kan nemen door de neerwaartse krachten die de vleugel van de auto heeft.

Mocht je indruk willen maken op je vrienden, dan kun je hier voorlopig mee vooruit.