Tijdens eerste kerstdag zond SBS6 vier uur lang een knisperend haardvuurtje uit, onder begeleiding van muziek van Sky Radio. En dat sloeg aan. #Haardvuur was trending op Twitter en ruim 1,6 miljoen mensen keken minstens één minuut aaneengesloten naar de dansende vlammen.Dat laatste blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Gemiddeld keken 281.000 mensen de volle vier uur naar Het Haardvuur, dat van 18.30 tot 22.20 te zien was op SBS6. Het aantal mensen dat zich minimaal één minuutje warmde aan de open haard, ligt met 1,6 miljoen een stuk hoger.De kijkpiek zat rond 20.30 uur, toen bijna 400.000 mensen het haardvuur aan hadden staan. SKO vermoedt dat deze piek ontstond doordat veel mensen op dat moment klaar waren met eten en uit nieuwsgierigheid even een glimp van de uitzending mee wilden pakken.'Even tijd voor familie'Het Haardvuur was een idee van Marco Louwerens, directeur televisie bij Talpa. De gangbare programmering wordt er voor één keer voor geschrapt. "Even geen programma's kijken, maar alle tijd nemen voor familie, vrienden, buren of mensen die wel wat gezelschap kunnen gebruiken", deelt Louwerens. "Lekker eten, goede gesprekken, een spelletje."Hart van Nederland/ANP