Misdaad

Waarschuwing voor ABN-klanten: 'Wees extra alert op mailtjes van oplichters'

Klanten van ABN AMRO kunnen de komende tijd rekenen op mailtjes van cybercriminelen. Gisteren was in het nieuws dat de bank alle vijf miljoen particuliere klanten moet doorlichten op criminele activiteiten. Oplichters spelen daarop in, bevestigt de Betaalvereniging na berichtgeving in De Telegraaf.

ABN AMRO moet zijn volledige klantenbestand controleren op witwaspraktijken en andere illegale activiteiten op last van de Nederlandsche Bank. Het grootste gedeelte van de controle gebeurt automatisch, maar als er dingen echt niet kloppen kunnen klanten ook worden gebeld.

“Je kunt er vergif op innemen dat criminelen ABN-klanten belagen met zogeheten mails en telefoontjes waarmee om persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Ze vragen dan bijvoorbeeld of je even je gegevens kunt aanpassen”, zegt woordvoerder Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging. “Dat moet je nooit doen. Banken vragen dat soort dingen nooit via e-mail of de telefoon. Je moet daarnaast ook nooit op hyperlinks in zogenaamde e-mails van banken klikken.”

‘Iedereen kan dit soort mailtjes krijgen’

Volgens de Betaalvereniging spelen criminelen vaker in op nieuws over bankzaken. Beugel: “Volgende maand worden de eisen voor online betalingen in heel Europa strenger. Als dat in de media verschijnt, zullen oplichters ook dan weer aan het werk gaan.”

“Iedereen kan dit soort mailtjes of telefoontjes krijgen, niet alleen ABN-klanten”, zegt de woordvoerder. Het is dus altijd handig om goed te kijken of de e-mail echt afkomstig is van een bank. Word je gebeld, vraag dan even naar de naam van de medewerker en controleer later bij de bank of het telefoontje echt was.

Lees ook: Menno werd slachtoffer van helpdeskfraude: ‘Zesduizend euro weg’

Overigens is ABN AMRO niet de eerst bank die door de Nederlandsche Bank op de vingers wordt getikt vanwege de gebrekkige controle op onder meer witwassen. In het verleden gebeurde dat ook bij ING, Rabobank, De Volksbank en Triodos.