Opmerkelijk

Zigeunersaus in Duitsland krijgt nieuwe naam, wordt voortaan 'paprikasaus op Hongaarse wijze' genoemd

Bij onze oosterburen stopt levensmiddelenfabrikant Knorr met het gebruik van de naam zigeunersaus. Dit omdat de naam discriminerend zou zijn. Zigeunersaus van Knorr ligt daar binnenkort in de schappen als ‘Paprikasaus op Hongaarse wijze’.

Dat heeft moederbedrijf Unilever aan Duitse media bevestigd.

Onbekend of naam ook in Nederland aangepast gaat worden

“Omdat de term zigeunersaus negatief geïnterpreteerd kan worden, hebben we besloten om onze Knorr-saus een nieuwe naam te geven”, aldus het Brits-Nederlandse bedrijf. Het is niet bekend of Unilever de naam ook in Nederland bij zijn merken gaat aanpassen.

De laatste jaren zwichten producenten van levensmiddelen vaker onder kritiek op social media. Ook in Nederland komt dat voor. Zo werd in 2006 de negerzoen omgedoopt in zoen of schuimzoen. En begin dit jaar kwam de naam moorkop in opspraak.

Lees ook: Moorkop wordt roomkop: ‘Deze naam kan écht niet meer’

Een bakker in Monster begon in februari de moorkoppen alleen nog te verkopen als roomkoppen. ”Je moet geen naam meer willen voeren die verwijst naar racisme”, vertelde hij toen tegen Hart van Nederland.

Al langer kritiek op naam van sausje

Op de naam zigeunersaus bestaat in Duitsland al langer kritiek. Roma en Sinti, in de volksmond ook wel zigeuners genoemd, hebben in 2013 al eens aan de bel getrokken. “Het is goed dat Knorr reageert op de klachten van veel mensen”, zegt Romani Rose van de Centrale Raad van de Duitse Sinti en Roma tegen Bild am Sonntag.

Volgens Rose zijn namen als zigeunersaus en zigeunerschnitzel nog redelijk onschuldig. Echt zorgen maakt hij zich om het groeiende racisme tegen Roma en Sinti (antiziganisme) in Duitsland en Europa, waarbij de term zigeuners in bijvoorbeeld voetbalstadions gebruikt wordt als scheldwoord, zegt hij.

ANP/ Redactie