Politiek

Bewoners kleine plaatsen raken geïsoleerd door verdwijnen buslijnen, Anouck komt in actie

Dun bezette buslijnen in krimpgebieden door heel het land verdwijnen, met grote gevolgen voor de leefbaarheid. Anouck Bruijns uit Sint Willebrord zag het in haar dorp gebeuren en bindt de strijd aan.

Ze startte een Facebookpagina om het probleem ‘Vervoersarmoede’ aan het licht te brengen. Zelf moet ze twee kilometer lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte: onbegonnen werk met haar kinderen. “Ik ben al een jaar aan het klagen”, zegt ze. “Meer kleine busjes is de oplossing. Maar het openbaar vervoer in heel Nederland lijkt op de schop te gaan. Het openbaar vervoer is niet meer voor iedereen.”

Twee uur onderweg naar ziekenhuis

Ook de 73-jarige Tiny de Krom en haar 49-jarige dochter uit Roosendaal ervaren grote problemen met dagelijkse uitstapjes naar de markt of familiebezoekjes. “Mijn dochter is heel ziek en als we naar het ziekenhuis moeten voor een bloedtest zijn we twee uur onderweg”, aldus Tiny.

Voor Tiny zijn zelfs de meest obligate uitstapjes nu een hele opgave geworden. “Op maandag ging ik altijd met de bus naar de markt maar dat gaat nu niet meer. Ook ging ik op zondag altijd naar mijn dochter in Bergen, maar dat gaat nu niet meer. Ik kan niet meer op visite, ik kan niet meer naar de markt. Het is een ramp.”

Lees ook: Openbaar vervoer en pinautomaten verdwijnen, ouderen in de problemen

Volgens reizigersvereniging Rover is het verdwijnen van buslijnen een bekend probleem. “We krijgen regelmatig klachten van mensen die heel ver moeten lopen voor een bushalte, of over dorpen waar zelfs helemaal geen bus meer rijdt. Er is een duidelijke trend”, zegt Sanne van Galen van Rover. Ook cijfers van het CROW laten een trend zien: in 2003 waren er nog 23.796 halteclusters in Nederland, in 2017 waren dat er nog maar 21.780. In de provincie Drenthe is de daling relatief gezien het sterkst, daar daalde het aantal halteclusters met liefst 25 % (1.065 in 2017 ten opzichte van 1.426 in 2003).

‘Afstand tot bushalte verkleinen’

Het probleem speelt volgens haar niet alleen in buitengebieden, maar ook in bepaalde wijken in de Randstad. Rover vindt dat in steden en verstedelijkte dorpen alle adressen hooguit 400 meter van een bushalte moeten liggen. In dunbevolkte gebieden zou die afstand maximaal dubbel zo groot mogen zijn.

Anouck wil op haar Facebookpagina de vele kleine petities bundelen. “Dan kunnen we alle petities als één grote petitie optellen en overdragen aan de overheid. Want een klein plaatsje staat nergens met een paar honderd handtekeningen, maar met duizenden handtekeningen staan we sterk.”