Gezondheid

Het stressvolle leven ligt stil: wat kunnen we leren van de coronacrisis?

Voor de één is de coronacrisis een hel; het hele leven ligt overhoop, de inkomsten drogen op en je moet 24 uur per dag zorg voor de kinderen. Voor anderen is het stiekem juist fijn, even lekker thuis zonder allerlei sociale verplichtingen. Wat kunnen we leren van deze isolatieperiode?

Psycholoog Thijs Launspach is gespecialiseerd in stress. In 2018 verscheen zijn boek ‘Fokking Druk’ en op dit moment ligt ‘Werk kan ook uit’ klaar, al is de publicatie daarvan met het oog op de coronacrisis even uitgesteld.

Stress hoort bij het leven, vertelt hij. Ook zonder corona. “Het aantal mensen met een burn-out is behoorlijk groot en stijgt nog steeds geleidelijk. En veel mensen hebben te kampen met angst- of depressieklachten. Ook daar ligt een link met de ongelofelijke druk die we hebben in het persoonlijke leven, het sociale leven en op het werk. Er zijn bijna onhaalbare normen over hoe sociaal, succesvol en aantrekkelijk we moeten zijn.”

Af en toe

In tijden van corona zijn er totaal andere stressfactoren dan normaal. “Onzekerheid over de toekomst, eenzaamheid, een gebrek aan controle of piekeren over de financiële situatie”, somt Launspach op. “En het 24 uur per dag samen in één ruimte zitten, ook je je partner of kinderen verder wel lief vindt.”

“Gelukkig is de stress van een volle agenda een stuk minder. FOMO (fear of missing out), de druk van het overal bij moeten zijn, is in zekere zin opgelost. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets mist waar anderen bij zijn. Sterker nog, je hebt nu JOMO (joy of missing out), dat kan juist heel bevrijdend zijn.”

Lees ook: Kerkklokken kondigen in het normaal zo stille Kessel de zoveelste uitvaart aan

Stress is stress

Er is een verschil tussen incidentele stress en chronische stress, legt de psycholoog uit. “Incidentele stress is helemaal niet zo slecht. Het zorgt ervoor dat je bepaalde prestaties kunt leveren, zoals het halen van een deadline. Maar van chronische stress ga je slechte beslissingen nemen en het kan zorgen voor een verminderde weerstand, en zelfs ziektes.”

Maar voor je lichaam is stress stress, ongeacht de oorzaak. “Dus het maakt niet uit of dat door werkdruk komt, of door zaken die nu spelen. De succesformule is: af en toe stress, maar chronische stress helemaal buiten de deur houden. En je moet de incidentele stress goed compenseren met momenten van rust. Eerst hard presteren, om daarna even te gaan wandelen.”

Concrete tips

Launspach heeft een paar concrete tips om deze stressvolle tijd door te komen. “Het is misschien cliché, maar zorg goed voor jezelf. Qua eten, slapen, bewegen, maar ook dat je niet te veel prikkels tot je neemt. Zet bijvoorbeeld alle notificaties van je telefoon uit. En realiseer je dat je thuis misschien niet zoveel gedaan krijgt als op kantoor. Veel mensen hebben daar echt problemen mee. Maar het is niet zo gek, als je op de kinderen moet letten en tegelijkertijd wilt werken. Je zult je verwachtingen in deze situatie moeten aanpassen. Accepteer dat niet alles zal lukken.”

Lees ook: Zorgdocent Omar rijdt nu ook op de ambulance: ‘Tussen de coronaritjes door help ik mijn leerlingen’

“We moeten beseffen dat sommige zaken helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn”, meent Launspach. “Bijvoorbeeld het feit dat mensen om me heen gezond zijn. Dat is echt iets om te koesteren. Wat dat betreft zou je deze periode kunnen zien als een mooie oefening.”

Maar wat je nu ziet, is dat we ons als samenleving razendsnel aan kunnen passen in een nieuwe situatie, concludeert hij. Zelfs aan een coronacrisis. “Dus als straks de sky weer the limit is, dan passen we ons daar net zo snel weer op aan.”

Foto: Unsplash