112

Vrouw redt bewusteloze schoonvader van 'sluipmoordenaar' koolmonoxide

Een man die een koolmonoxidevergiftiging had opgelopen is donderdagochtend maar net op tijd gered. Hij was in het huis van zijn zoon en schoondochter om te proberen een losse pijp van de cv-ketel vast te maken toen hij onwel werd.

De 73-jarige vader, wiens huis verbonden is met dat van zijn zoon en schoondochter, had in zijn eigen huis al een aantal dagen last van klachten. Ook de zoon en schoondochter hadden het idee dat er iets niet klopte. Zij roken telkens gas in de woning. De zoon had daarom de gaskraan dichtgedraaid en zijn vader gevraagd of hij naar de ketel in het washok wilde kijken. Daar bleek een pijp los te zitten. Vader zette voor de zekerheid een raam open en probeerde de pijp vast te maken.

Tijdens het repareren voelde de man zich niet lekker worden. Hij ging naar zijn schoondochter die op dat moment thuis was met haar kinderen en zakte in elkaar. Zij belde gelijk het alarmnummer en bracht haar kinderen in veiligheid. Hoewel de brandweer zei dat ze aan haar eigen veiligheid moest denken en niet terug moest gaan, deed ze dat toch.  Ze zette ze de ramen en deuren open om frisse lucht binnen te laten en vluchtte weer naar buiten. Haar schoonvader kwam door de frisse lucht even bij en is toen zelf naar buiten gelopen. Daar zakte hij opnieuw in elkaar.

De man ligt nu in het ziekenhuis, laat zijn dochter weten aan Hart van Nederland. Het gaat naar omstandigheden goed met hem en hij mag waarschijnlijk donderdagavond alweer naar huis. Maar het had veel slechter af kunnen lopen. In de slaapkamer van haar vader bleek een hoge concentratie koolmonoxide te zijn. “Als dit niet was gebeurd dan was hij vrijdag waarschijnlijk niet meer wakker geworden.” De hele familie is enorm geschrokken van het voorval. Ook de schoonzus bleek een koolmonoxidevergiftiging te hebben. Ook zij moest naar het ziekenhuis. De kinderen hadden ook een verhoogd koolmonoxide gehalte in hun bloed, maar hoefden niet te worden opgenomen.

Waarschijnlijk heeft de verwarmingsketel al langere tijd gelekt. Volgens de dochter is de ketel een paar maanden geleden geïnstalleerd en is dat mogelijk niet helemaal goed gedaan. De installateur is ook al eerder terug geweest om alles te controleren, maar kon toen niets vinden.

Sluipmoordenaar

Koolmonoxide wordt een ‘sluipmoordenaar’ genoemd, omdat het geurloos is. Daardoor is het lastig om te herkennen. “Koolmonoxide verdrijft zuurstof uit het bloed, waardoor je in eerste instantie niet lekker wordt. Maar uiteindelijk kun je bewusteloos of in coma raken en zelfs overlijden”, laat de woordvoerder van de veiligheidsregio weten.

Je kunt koolmonoxidevergiftiging oplopen door het vrijkomen van de stof tijdens het lekken van een cv-ketel of combiketel. Hetzelfde kan gebeuren door het vrijkomen van koolmonoxide bij een kachel of geiser.

Zo herken je koolmonoxide

Koolmonoxide herkennen is dus lastig, maar toch heeft de veiligheidsregio tips. De bekende klachten zijn: lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven, vermoeidheid. Ook kun je je slaperig en verward voelen en krijg je een versnelde hartslag.

Je kunt een vergiftiging voorblijven door goed te ventileren. “Zorg dat je de hele dag een rooster open of een raam op een kiertje hebt staan. Ook is het belangrijk om een koolmonoxidemelder te kopen en die op te hangen”, aldus de woordvoerder van de veiligheidsregio.

Tot slot adviseren de brandweer en de veiligheidsregio om minimaal één keer per jaar je verwarmingstoestellen te laten controleren. Daaronder valt ook een cv-ketel.

Lees ook: Wat is het gevaar van koolmonoxide?

Beeld: Meesters Multi Media