Huis-aan-huisbladen in zwaar weer door coronacrisis: helft minder reclame-inkomsten

Nu veel Nederlandse bedrijven door de coronacrisis niet of minder draaien, steken ze ook een stuk minder geld in advertenties. Daardoor staat de toekomst van meerdere huis-aan-huisbladen door het land flink onder druk.

Volg in ons liveblog het laatste nieuws over het coronavirus

Dertig lokale nieuwsbladen van BDUmedia uit Barneveld zagen de advertentie-inkomsten in de afgelopen tijd halveren, vertelt algemeen directeur Heiko Imelman tegen Hart van Nederland. “Voor een landelijke krant of een regionaal dagblad komt 80 procent van de inkomsten uit abonnees, 20 procent uit advertenties. Voor huis-aan-huisbladen zijn die cijfers omgekeerd.”

En eigenlijk is de situatie bij huis-aan-huisbladen nog penibeler, vertelt Imelman. “Voor ons komt 90 tot 95 procent van de opbrengst uit advertenties. En de voorspellingen zijn dat de reclame nog verder gaat afnemen.” Hoe minder advertenties worden verkocht, hoe minder dik de kranten zijn. “Terwijl je nu juist meer zou moeten schrijven, door corona.”

‘Nieuw vormen van inkomsten’

De uitgever moet gedwongen op zoek naar andere vormen van inkomsten. Lezers van de lokale websites en kranten zijn gevraagd een donatie te doen of om een abonnement te nemen. “Ook kijken we of de gemeenten ons kunnen ondersteunen.”

Lees ook: Bram (8) uit Duiven schrijft rake coronarap

Verder zoeken de lokale kraten samenwerking met restaurants. “Die zijn nu ook op zoek naar een nieuw verdienmodel”, legt de uitgever uit. “Natuurlijk hebben we ook arbeidstijdverkorting en belastinguitstel aangevraagd, maar het maakt nogal uit of de bijdrage in salarissen over vier of acht weken begint.”

‘Reclames zijn trendgevoelig’

Volgens mediadeskundige John Faasse is reclame wat gevoeliger voor trends dan de economie. “Wanneer de economie naar beneden gaat, dan gaat reclame dubbel zo hard naar beneden.” De reisbranche en de horeca adverteren volgens hem nu totaal niet. “Supermarkten draaien dan weer topweken, maar die hebben daardoor ook geen reden om te adverteren.”

Toch denkt Faasse dat de huis-aan-huisbladen op de lange termijn de inkomsten weer zullen zien stijgen. “Als de economie straks weer aantrekt, dan groeit de reclame ook weer veel sneller. Dat zag je bijvoorbeeld ook bij de crash van 2008.” Het zijn grote golven, legt de mediadeskundige uit. “Uiteindelijk komen de reclame-inkomsten weer op een normaal niveau.”