Opmerkelijk

Hartverwarmende acties helpen Nederland door de coronacrisis #DASLIEF

We worden socialer, zorgzamer en onbaatzuchtiger door deze coronacrisis. Dat zegt sociaal-psycholoog Paul van Lange. Er zijn vele hartverwarmende initiatieven waarbij Nederlanders elkaar hulp, advies en steun bieden. SIRE wil deze lieve initiatieven een podium geven en start daarom vandaag met de campagne #DASLIEF.

De campagne is bedoeld om iedereen die nu iets extra’s voor een ander doet te bedanken en anderen te inspireren ook iets liefs te doen. En daarmee het saamhorigheidsgevoel verder te vergroten.

Lees ook: Hartverwarmend: (klein)kinderen verrassen oma Trien (92)

Paul van Lange is betrokken bij de campagne. Hij onderschrijft het belang van dit SIRE initiatief. “Veel Nederlanders beleven voor het eerst in hun leven een situatie van collectieve kwetsbaarheid. Dat zorgt voor een unieke ervaring van sterke lotsverbondenheid. Met als resultaat dat mensen meer voor elkaar over hebben. En we hebben er nu ook tijd voor.”

Van #DOESLIEF naar #DASLIEF

In maart 2019 riep SIRE met #DOESLIEF Nederlanders op om wat liever voor elkaar te zijn, nadat onderzoek liet zien dat onze maatschappij steeds meer onaardig gedrag vertoont. Exact een jaar later laten Nederlanders dus ook een hele andere kant van zichzelf zien.

Lucy van der Helm, directeur van SIRE. “Wij willen altijd met inzet van creativiteit een bijdrage leveren aan een mooier Nederland. Ook nu. Want de realiteit is: we hebben elkaar op dit moment en in de nabije toekomst harder nodig dan ooit. Met #DASLIEF bedanken we alle Nederlanders voor hun mooie initiatieven, groot of klein. Daarnaast hopen we dat mensen #DASLIEF gebruiken als compliment richting de initiatieven van anderen. We kunnen elkaar inspireren tot behulpzaamheid, vooral als we het zien én delen.”

De hashtag wordt inmiddels al veel gebruikt op sociale media als Twitter en Instagram.

Rotte appels

Dat delen is belangrijk volgens Paul van Lange. “Het negatieve krijgt vaak teveel aandacht terwijl het delen van positief nieuws ons juist door zo’n crisis heen kan helpen”, aldus de hoogleraar sociale psychologie.  “Ik ga altijd uit van de ‘minder dan 1 procent rotte appel-theorie’. Zo slecht is de wereld en de mensheid niet. Als het nodig is, zijn we er voor elkaar”